Kortfattad svensk filmhistoria
|
|
|
Föreningen Sveriges Filmproducenter meddelar att
man i protest mot nöjesskatteförordningen kommer att upphöra med
produktion av långfilm från nyåret 1951. (Filmstoppet kommer att pågå
till hösten 1951.)
Carl Anders Dymling, Gustav Scheutz och Rune
Waldecranz reser till Hollywood. Dagens Nyheter skriver den 1 november
1950: ”Hr Scheutz har intresserat sig för tekniska inspelningsproblem,
och han framhåller att vissa av Hollywoods ateljéer nedbragt
kostnaderna för ljudinspelning betydligt genom bandupptagning med s.k.
magnetofon i betydande utsträckning.”
Europa Film och Sandrews tar över Film-Labor, adress
Regeringsgatan 109 i Stockholm.
Vid premiären av Ingmar Bergmans Till glädje
på biografen Spegeln i Stockholm återges filmens musikpartier i så
kallad bred ljudfront, med hjälp av två extra cellhögtalare
placerade på vardera sida om scenen. Dialogen ligger i mitthögtalaren,
musiken i alla tre. Extrahögtalarnas ljudstyrka
regleras för hand från salongen.
I AGA-nyheter nr 2 (december 1950) står att läsa
om företagets nya tonkamera.
Koreakriget bryter ut.
|
Den republikanske senatorn Joseph
McCarthy inleder sin jakt på amerikanska vänstersympatisörer.
(Jakten pågår till 1954.)
|
Nio procent av de amerikanska
hushållen har en TV-mottagare.
|
Eugène
Ionescos pjäs Den skalliga primadonnan (La Cantatrice
chauve) får sitt uruppförande i Paris.
|
Eastman Kodak Company lanserar
Eastmancolor 5247, en 35 mm negativ färgfilm med en känslighet på 16
ASA i dagsljus. (En del av tekniken bakom 5247 kommer från tyska Agfa:s
forskningsarbete med Agfacolor-filmen,
lanserad 1939.)
|
Society of Motion Picture Engineers
(SMPE) byter namn till Society of Motion Picture & Television
Engineers (SMPTE).
|
Paramount använder magnetljud (17,5 mm
tape), i stället för optiskt ljud, vid alla sina filminspelningar.
|
Firma Wilhelm Albrecht i Tyskland (MWA), tillverkar sin första
bandspelare för 17,5 mm perforerad magnetfilm. Den har
modellbeteckningen MTK 1 (Magnetton-Kamera), och
är beställd av UFA. Som de flesta perfomaskiner så här i början saknar
MTK 1 raderhuvud. Magnetfilmen raderas i speciella
avmagnetiseringsapparater, s.k. bulk erasers.
|
Maihak AG i Hamburg
börjar sälja en liten bandspelare med fjäderdriven motor och
batteridriven elektronik. Apparaten får beteckningen MMK 1 (i
radiosammanhang heter den R25a), och konstruktionsarbetet har utförts i
samarbete med NWDR i Hamburg (Nordwestdeutscher Rundfunk).
Inspelningshastigheten är 19,5 cm/s och frekvensgången 40-8.000 Hz.
Bandspelaren har måtten 33x21x20 cm och väger 12 kilo. Rören är 3 x
EF 12. Maihak MMK 1 saknar utstyrningsinstrument.
MMK = Maihak-Magnetton-Koffer.
(Modell MMK 2 lanseras 1951-52 och
liknar MMK 1 men har större motor.
Den tillverkas bara i 30-40 exemplar. En storsäljare blir däremot
modell MMK 3, från 1953, som Maihak AG tillverkar utan inblandning från
NWDR.)
|
Siemens-Klangfilm tillverkar sin
första perfomaskin. Den heter Magnetocord och är gjord för 35 mm
magnetfilm.
|
Under hösten lanserar Westrex i USA en
portabel perfomaskin för 16 mm och 17,5 mm magnetfilm. Utrustningen
väger 86 kilo.
|
En transistor kostar 5 dollar. (Över
200 kr i dagens penningvärde.)
|
Ingenjörsfirma ELFA – ”Allt mellan
antenn och jord” – flyttar in i en liten lokal på Holländargatan 9A i centrala Stockholm. (Firma
Elfa Radio & Television bildas 1951 och
blir aktiebolag 1954.)
|
Amerikanska filmklippare bildar
föreningen American
Cinema Editors (ACE).
|
År 1948 lanserade CBS LP-skivan
(33 1/3 varv/min). Året därpå var det RCA:s tur med EP-skivan (45
varv/min). Nu börjar de säljas i Sverige. Den första LP-skivan på ett
svenskt skivbolag ges ut av Metronome i november 1950. På skivan
medverkar Stan Getz och inspelningen är gjord i New York april och juni
1949.
|
Sveriges första matematikmaskin tas i
bruk. Den heter BARK (Binär Aritmetisk Reläkalkylator), och är en
elektromekanisk siffermaskin, uppbyggd av 5.000 reläer.
|
Det finns 250.000 registrerade
personbilar i landet.
|
Tunnelbanan i Stockholm öppnas. Den
första linjen sträcker sig mellan Slussen och Hökarängen.
|
Gustav V avlider. Gustaf VI Adolf
kröns till ny kung.
|
|
Klangfilm Magnetocord
Antal fasta biografer i Sverige mellan 1911 och
1996
Ett statligt filmstöd införs. Tjugo procent av den
statliga delen av nöjesskatten från varje svensk film skall gå tillbaka
till producenten. Filmstödet utgår i proportion till biljettintäkterna.
Varken filmens kvalitet eller dess produktionskostnader påverkar
stödets storlek.
Filmo (Folkrörelsernas filmorganisation) har stora
skulder och tvingas avveckla sin verksamhet.
Svenska AB Nordisk Tonefilm övertar Filmos ateljé
på Jungfrugatan 7B i
Stockholm.
Alf Sjöbergs Fröken Julie tilldelas
Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes.
AGA-Baltic lanserar en transportabel bandspelare (vikt 40 kilo),
för 17,5 och 35 mm perforerad magnetfilm.
Mellan 1951-55 pågår inspelningen av en amerikansk
TV-serie på 125 avsnitt i SF:s Råsundaateljéer. Serien heter Foreign
Intrigue, och är producerad av Sheldon Reynolds. Inspelningarna
sker huvudsakligen i Stora ateljén.
I Sverige används kopiefilm huvudskligen från
Kodak i USA och Gevaert i Belgien. I dagsläget görs cirka 25 procent av
filmkopiorna på säkerhetsfilm (brandfri film), resten på nitratfilm. Men utvecklingen går fort. Snart är
nitratfilmen borta.
23,5 procent av de amerikanska
hushållen har en TV-mottagare. Antalet mottagare har växt från 6.000
1946, till 12 miljoner.
|
Den franska filmtidskriften Cahiers du
cinéma grundas av bl.a. André
Bazin. (Tidskriften blir ett ledande forum för fransk filmkritik
under 50- och 60-talet.)
|
Filmfestivalen i Berlin hålls för
första gången.
|
Den
franska kameratillverkaren Debrie visar upp en ny studiokamera på
Photokina i Köln. Den är utrustad med spegelreflexsökare och har
beteckningen Debrie
Super Parvo Reflex Modell 5.
Kameran väger 82 kilo.
|
Angénieux
i Frankrike börjar tillverka ett retrofokusobjektiv för filmkameror med
brännvidden 18.5mm f/2.2 (T2.5).
|
Schweizaren Stefan Kudelski slutar skolan för att istället
ägna sig åt att tillverka, marknadsföra och sälja en 1/4"-bandspelare
med namnet Nagra I, som han nyligen har konstruerat. Apparaten är
liten och lätt och har en fjäderdriven motor samt ett rörbestyckat
förstärkeri som drivs av batterier.
En Nagra I kan rulla c:a 5 minuter när fjädern är fullt uppdragen.
Bandet går från höger till vänster.
Maximal spolstorlek är 5".
Inspelningen sker på fullspår över ett kombinerat in/avspelningshuvud.
Apparaten har varken raderhuvud eller utstyrningsinstrument.
Bandhastigheten är 19 cm/sek och frekvensgången 50-10.000 Hz.
Lådan är tillverkad av metall och kan hänga i en axelrem.
Måtten är 30 x 15 x 11 cm och vikten 4,5 kilo.
Nagra I har en liten inbyggd högtalare.
Rören drivs av fyra
batterier, 2 x 67,5 och 2 x 1,5 volt.
(Försäljningen av Nagra I kom igång i liten skala 1952.
Förbättringsarbetet gågick ständigt och de flesta apparaterna såg olika
ut inuti. Det fanns t.o.m de som hade löstagbart utstyrningsinstrument.
Nagra I tillverkades bara i ett tiotal exemplar. Modellen var närmast
att betrakta som en prototyp, men blev omtyckt av radioreportrar.
Riktig fart får företaget Kudelski SA först år 1953, med lanseringen av
Nagra II.)
|
Perforerad magnetfilm används av
ljudfolk vid 75 procent av alla filminspelningar i Hollywood.
(Amerikanska klipparna är måttligt förtjusta i den perforerade
magnetfilmen. De vill kunna se ljudet, och vill därför ha en
optisk kopia av ljudet till sitt klipparbete. På vissa håll konstrueras
under tidigt 50-tal apparatur som ritar ljudet på magnetfilmen, allt
för att underlätta klipparbetet. I majnumret 1957 av Journal of the
SMPTE kan man läsa att: ”Editors are gradually becoming adept at
working with magnetic film and no longer need to rely on a visual
[optical] soundtrack”.)
|
Willi Studer i Schweiz bygger den
första Revoxbandspelaren, modell T26.
|
Lyrec A/S i Danmark börjar sälja en
portabel (men nätdrivna) 1/4"-bandspelare, TR2 / AR2, som de tillverkat enligt
specifikationer från Danmarks Radio.
|
Osram introducerar xenonlampan,
som ersättning för båglampan
i filmprojektorer.
|
Som
första filmlaboratorium i
Skandinavien börjar Nordisk Films Teknik i Köpenhamn att framkalla och
kopiera färgfilm - Gevacolor. Den första Gevacolor-filmen hade
lanserats 1948 och var på 16 ASA och anpassad för glödljus 3200°K. (En
andra version på 32 ASA kom 1954.)
|
Danmarks Radio börjar med reguljära
TV-sändningar.
|
I Sverige beslutar sig Kungl Maj:t för
att tillsätter en televisionsutredning.
|
Nu finns det en och en halv miljon
TV-apparater i USA.
|
I Stockholm börjar man sända ordinarie
riksradioprogram över FM-bandet.
|
Lundaborna blir först i världen med
att dricka mjölk ur pyramidformade pappförpackningar, Tetra Pak.
|
Den lagstadgade semestern utökas från
två till tre veckor.
|
Pär Lagerkvist får Nobelpriset i litteratur.
|
Det beslutas i lag att kvinnan får
behålla sitt svenska medborgarskap, även om hon gifter sig med en
utländsk medborgare.
|
Posten upphör med söndagsöppna kontor
och söndagsutdelning.
|
|
Nagra I
Stefan
Kudelski föddes 1929 i Warszawa, Polen.
När andra världskriget bröt ut tvingades familjen fly till Ungern,
därifrån till Frankrike, och slutligen 1943 till Schweiz. 1948 börjar
Stefan Kudelski studera fysik vid École polytechnique fédérale de
Lausanne. På sin fritid konstruerade han sin första Nagra-bandspelare.
(Ordet ”nagra” är polska och betyder ungefär ”den skall spela in”.)
|
|
Lyrec TR 2 - AR 2
(TR = Tape Recorder & AR = Amplifier)
AGA:s bandspelare för magnetisk film
Arne Mattssons Hon dansade en sommar
tilldelas Guldbjörnen vid filmfestivalen i Berlin.
Filmen Kon-Tiki belönas med en
Oscar för 1951 års bästa dokumentärfilm.
Svenska AB Nordisk Tonefilm övertog Filmos ateljé
på Jungfrugatan 7B i november 1951. Ateljén
renoverades och återinvigs den 17 maj i år. Även Tonefilms huvudkontor
på Apelbergsgatan har renoverats.
Mellan 1947—52 har Svensk Filmindustri successivt
gått över till magnetiskt ljud i hela produktionskedjan vid
ateljéerna i Råsunda.
Under sommaren arbetar Lennart Unnerstad som
ljudtekniker på SF:s inspelning av Gustaf Molanders film Kärlek
(1952). Exteriörinspelningarna sker på Käringön, och för att underlätta
arbetet bland kobbar och skär väljer Lennart att spela in ljudet in på
1/4"-band med en AEG
Magnetophon.
Under perioden 1948-1952, växer
antalet TV-mottagare i amerikanska hushåll från 250.000, till över 17
miljoner.
|
Hollywood försöker försvara sig mot
televisionens anstormning och introducerar Cinerama, ett jätteformat konstruerat av
filmfotografen Fred Waller. Cinerama-filmen This Is Cinerama spelas
in med tre sammankopplade filmkameror, och visas med hjälp av tre synkroniserade projektorer, som projicerar var sin
tredjedel av bilden på en bred, välvd filmduk. Ljudet kommer från en
separat magnetfilm med sex spår (L, LC, C, RC, R och surround). Några
månader efter introduktionen modifieras ljudsystemet, och får sju spår.
Spår 1-5 går till högtalare bakom duken, spår 6 och 7 till L/R surround.
Redan 1939 hade Fred Waller byggt en
Cinerama-prototyp (Vitarama) till världsutställningen i New York. Hans
förebild var Polyvision, som Abel
Gance hade utvecklat 1926 tillsammans med André Debrie till filmen
Napoleon. Innan dess hade en annan fransman, Raoul Grimoin-Sanson,
konstruerat ett vidfilmssystem med namnet Cinéorama, som han lanserade
vid världsutställningen i Paris år 1900. I visningslokalens mitt hade
han ställt upp tio projektorer, för 70 mm bred film, riktade mot en 100
meter lång och tio meter hög duk som var uppspänd i cirkel utefter
lokalens väggar. Filmen som visades innehöll handkolorerade
utsiktsbilder från Paris, och var tagna under en uppstigning med
luftballong. Ett 360 gradigt panorama.
|
Arnold
& Richter introducerar en 16 mm filmkamera som åren framöver
kommer att bli flitigt använd i TV-sammanhang,
Arriflex 16ST, STandard.
(Modellen tillverkas i över 20.000 exemplar.
|
Eastman
Kodak Company lanserar en negativ 35 mm färgfilm, Eastmancolor 5248,
med en känslighet på 25 ASA i elljus och 16 ASA i dagsljus.
År 1948 lanserade Kodak en råfilm med acetatbas, avsedd för
filmbranschen, och annonserade samtidigt en övergångsperiod på 4 år.
Nu, 1952, är det dags. Kodak slutar definitivt att tillverka
brandfarlig film på nitratbas för kamera och projektor.
Säkerhetsfilm har funnits länge, så
varför börjar den användas först nu? Anledningen är att den tidiga
säkerhetsfilmen krympte snabbare än nitratfilmen och dessutom med tiden
blev spröd. Nitratkopior höll nästan dubbelt så lång tid.
Det
var först när den amerikanska militären efter andra världskriget börjat
söka igen IG Farbens fabriker i Tyskland som man hittade teknik som
gjorde det möjligt för Kodak att utveckla en acetatfilm som fungerade
för filmbranschen.
År 1950 tilldelas Kodak ett Scientific and Technical Academy Award (en Oscar) för säkerhetsfilmen.
|
Magnasync Corp. i USA börjar
marknadsföra en portabel perfomaskin (modell 602, typ 1) som kan
levereras antingen för 16 mm magnetfilm (36 ft/min), eller 17,5 mm (45
och 90 ft/min).
|
Den vanligaste formen av aktiv bas-
och diskantkontroll inom ljudtekniken heter Baxandall, och är
konstruerad av den engelske ingenjören Peter J. Baxandall. Han
publicerade sitt arbete i tidskriften Wireless World, nummer 10,
oktober 1952. Artikeln heter ”Negative Feedback tone Control —
Independent Variation of Bass and Treble Without Switches”.
|
Europeiska kol- och stålgemenskapen bildas.
|
Tandbergs radiofabrikk A/S i Norge
bygger sin första bandspelare, modell 1. Exporten till Sverige och Danmark
kommer igång under 1953.
|
Antalet kommuner i Sverige minskas
från cirka 2.500 till 1.037.
|
Riksdag och regering stiftar en lag
som tillåter ”trampcyklar med hjälpmotor”, ett fordon med frihet från
registrering, körkort, försäkring och skatt. Åldersgräns 15 år, max 30
km/h, två av varandra oberoende bromsar och max 0,8 hästkrafter.
Redaktör Harald Nielsen på tidskriften Motor döper nyheten till moped,
”mo” från motor, ”ped” från velociped. (År 1957 finns 400.000 mopeder i
landet.)
|
Vi får fullständig religionsfrihet
i Sverige. En svensk medborgare kan lämna statskyrkan utan att
samtidigt gå in i ett annat kristet eller judiskt samfund.
|
Gösta
”Snoddas” Nordgren gör succé i Lennart
Hylands radioprogram Karusellen.
|
Tage Erlander åker
till USA i april 1952 och har ett informellt möte med president Truman.
De gör upp om ett djupare, men mycket hemligt, samarbete mellan Sverige
och USA. Bl.a ska Sverige försvaras med kärnvapen, om så behövdes, mot
att FRA:s signalspaning görs tillgänglig för USA samt att Natos
Polaris-ubåtar får gå längs svenska kuster.
|
I juni 1952 skjuts en svensk DC-3:a
ner över Östersjön på internationellt vatten. Flygplanet hade utfört
signalspaning med
amerikansk utrustning. De sovjetiska makthavarna kände till Sveriges
hemliga närmande till USA och Nato, och reagerade genom att låta skjuta
ner planet.
|
Flygvapenchefen Bengt Nordenskiöld
kräver i ett tal i Göteborg den 12 november 1952 att Sverige ska skaffa
atomvapen.
|
|
Arriflex 16ST
Svensk Filmindustri låter uppföra en ny ateljé i
Filmstaden i Råsunda. Den kallas ”Nya ateljén”.
(Ateljén tas i bruk i slutet av 1953 men står helt färdig
först 1954. Med tiden kommer den att kallas ”Studio 4”.)
Erik
Nordgren anställs som Filmstadens musikchef.
(Det arbetet har han fram till 1967.) Hans föregångare var Eskil
Eckert-Lundin som var musikchef 1946–1953.
Svenska AB
Nordisk Tonefilm bygger ”norra Europas
modernaste ljudstudio”
på Katarinavägen 20 i
Stockholm. Perfomaskiner och ett mixbord har Tonefilm skaffat från
Klangfilm i Tyskland och hela satsningen har gått lös på 500.000
kronor. (Filmen Hon dansade en sommar
från 1951 hade blivit en stor succé och gett goda inkomster.) På
Katarinavägen blir det förutom en mixlokal med maskinrum och
speakerbox även tre klipprum för ljudefterarbete. Nordisk Tonefilms
direktionen håller till på Apelbergsgatan 58. Där finns även ett antal
klipprum och en liten biograf, ett så kallat körrum.
(År 2011 är det
Decibel Studios som håller till i Tonefilms gamla lokaler på
Katarinavägen.)
Svenska AB Nordisk Tonefilm startar en egen
journalfilm - Nuet.
1952 gjorde grammofonbolaget Metronome (bröderna
Anders och Lars
Burman) tillsammans med Europa Film en musikfilm med namnet Drömsemester. Nu, året därpå,
övertar ett konsortium bestående av direktörena Sven Nicou, Mats Bjerke
och
bröderna Anders och Lars Burman Imago Films ateljé i Stocksund som får namnet
Metronome Studios AB.
Under våren försöker Aga-Baltic intressera
filmbranschen för ett 3D-format som heter Natural Vision. Tekniken
förutsätter att biografen har två synkroniserade projektorer med
1800-meters filmkassetter, samt att publiken bär polariserade glasögon.
Den amerikanska 3D-filmen Bwana
- djävulen har premiär på Rigoletto den 20 april.
En man vi namn Gunnar Löfgren börjar under tidigt femtiotal
tillverka en serie perfomaskiner. AGA-Baltic är ingalunda ensamma om
den saken på
den svenska marknaden.
CinemaScope demonstreras för första gången i
Sverige den 9 september på biografen Rigoletto i Stockholm.
Projektionsduken är hela 15 meter
bred. Branschtidningen Biografägaren skriver den 26
september om evenemanget: ”Den allra största vinsten med Cinemascope är
kanske ändå
inte bilden utan det stereofoniska ljudet – utomordentlig kvalitet och
en klar och tydlig teknisk triumf.” Vid den här första demonstrationen
använde man separata magnetfilmer med tre ljudspår. Ljudet låg alltså
inte på
bildfilmen när tekniken demonstrerades. Här kan du läsa en del tidningsskriverier om
CinemaScope-tekniken.
Den 18 december har CS-filmen Den
purpurröda manteln premiär på Rigoletto. Nu sitter magnetspåren
på filmen och är fyra till antalet. Signaturen Robin Hood (Bengt
Idestam-Almquist) skriver i sin
recension i Stockholms Tidningen: ”Det stereofoniska ljudet är i och
för sig bra, men bemästrades inte på Rigoletto. Det ekade. Ibland
tyckte man att sjungandet kom från vestibulen bakom ens rygg.” Enligt
samma tidning finns det trettio högtalare placerade på olika ställen i
salongen.
Veckotidningen Filmjournalen, som grundades 1919,
byter namn och inriktning. Från 1954 ska den heta Bildjournalen och
huvudsakligen ägna sig åt musik.
Efter långdragna förhandlingar
undertecknas ett vapenstilleståndsavtal i Korea. Det blir fred. Fem
miljoner människor har dödats i kriget.
|
Det finns TV-mottagare i 45 procent av
de amerikanska hushållen.
|
Dag Hammarskjöld blir vald till ny
generalsekreterare i FN.
|
Samuel
Becketts pjäs I
väntan på Godot uruppförs i Paris.
|
DNA-molekylens
struktur beskrivs av engelsmannen Francis Crick och amerikanen James D.
Watson vid Cavendish Laboratory i Cambridge. (1962 får det tillsammans
med Maurice Wilkins Nobelpris för sitt arbete.)
|
Felix Wankel uppfinner
rotationskolvmotorn – wankelmotor
|
Arnold & Richter börjar tillverka
ljudisolerande blimpar till sina 16 och 35 mm Arriflex-kameror. Färdig
att filma väger en blimp med 35 mm-kamera cirka 25 kilo. Arri lanserar även en
ny modell av sin 35 mm filmkamera. Den har beteckningen Arriflex 35 IIA
och är försedd med
en spegelslutare som har 180 graders öppningsvinkel.
|
W. Steenbeck & Co i Hamburg
lanserar sitt första klippbord, modell ST 200. Bordet är avsett för 16
mm film, och är utrustat med fyra tallrikar och två motorer. Filmbilden
projiceras på en liten duk i en huv.
|
20th Century-Fox lanserar Cinemascope,
ett vidfilmsformat där bilden komprimeras och expanderas i sidled med hjälp av anamorfiska objektiv. Måttförhållandet för
formatet är inledningsvis både 1:2,66 och 1:2,55, innan det slutligen
bestäms till 1:2,35. Ljudet ligger på fyra magnetiskt spår (L, C, R och
mono surround), placerade på båda sidor om filmkopians perforering. För
att få plats med magnetspåren på Cinemascope-kopior har
perforeringshålen gjorts mindre, 1,98x1,85 mm. Perforeringshål på
vanliga filmkopior är 2,79x1,98 mm. Cinemascope kallas ibland för ”The
Poor Mans Cinerama”.
Den första filmen i Cinemascope är Henry Kosters The
Robe -53 (Den purpuröda manteln).
|
Stefan Kudelski i Schweiz lanserar
Nagra II, en liten 1/4"-bandspelare med en fjäderdriven motor och ett
rörbestyckat förstärkeri som drivs av batterier.
Nagra II har ett löstagbart utstyrningsinstrument (en modulometer) som
sitter på bandspelarens vänstra kortsida.
Bandspelaren har ett raderhuvud och ett kombinerat in/avspelningshuvud.
Måtten är 30 x 15 x 12 cm, maximal spolstorlek 5", bandhastigheten 19
cm/sek (7 1/2"), bandet rullar från höger till vänster, frekvensgången
50-10.000 Hz och signal/störförhållandet 55 dB.
Elektroniken är uppbyggd kring 4 rör: 2 x DAF96 och 2 x DL94. Rören
drivs av batterier, 2 x 67,5 och 2 x 1,5 volt. Den
fjäderdrivna motorn är tillverkad av den schweiziska
grammofontillverkaren Thorens, men ombyggd av Stefan Kudelski.
Precis som med Nagra I pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete av
Nagra II. (Det hinner bli Nagra II, II b, II C och II CI, innan det
1958 är dags för Nagra III.) I slutet av 1953 har företaget Kudelski SA
11 anställda.
|
Den nya Maihak-bandspelaren,
Reportofon
MMK 3, finner sin marknad bland radioreportrar och en del
dokumentärfilmare. Apparatens elektronik är uppbyggd kring 3
elektronrör (DAF 91), som drivs av battrier (100 och 1,5 volt). Den
fjäderdrivna motorn ger 7,5 minuters inspelningstid. Maihak MMK 3
saknar utstyrningsinstrument, väger 8,5 kilo och har måtten är 32 x 24
x 11,5 cm. Bandhastigheten är 19 cm/sekund, frekvensgången 60-6.500 Hz
och dynamiken 50 dB. Apparaten kan beställas för pilotton.
(År 1955 kommer en version med beteckningen MMK 3 tr, som
istället för rör har 5 transistorer. MMK 3 tr har även
förbättrad frekvensgång, 60-8.000 Hz.)
MMK = Maihak-Magnetton-Koffer.
|
Ampex i USA presenterar en ny
1/4"-bandspelare, modell
350. Den kan beställas för antingen 9,5/19
cm/s eller 19/38 cm/s. Snabbspolningen kontrolleras med tryckknappar
och bandspelaren har ett separat nätaggregat. (1956 kostar modell 350
$1.315.)
|
Shure i USA
lanserar en sändarmikrofon de kallar Vagabond 88. Den har en räckvidd
på c:a 5 meter.
(Pris 1955, $700.)
|
Engelsmannen Peter Walker lanserar en
ny förstärkare. Den heter Quad II, och har en uteffekt på 15W.
|
Den första användbara
fälteffekttransistorn lanseras. Det är en JFET.
|
Kungl. Telegrafverket byter namn till
Televerket.
|
Göteborg
får sitt första reningsverk.
|
Coca Cola börjar säljas i Sverige.
|
|
Sven Fahlén, ljudtekniker på
Europa Film, berättar:
”Den 10 maj 1953 anställdes jag på Europa Film, och den första filmen
jag arbetade med på min nya arbetsplats hette Marianne,
regisserad av Egil Holmsen. Sven Rydh var A-ljud, Olle Törnberger körde
kameran, och jag fick ta hand om mikrofonen. Tre på ljudet, således.
Utrustningen bestod av mixbord, tillverkat av Klangfilm (4 in och 1
ut), tonkamera, också av Klangfilms fabrikat (transversal teknik), samt
en Klangmikrofon.
Mixlokalen på Europa Film var vid den
här tiden bestyckad med ett mixbord, tillverkat av Klangfilm, från nån
av ljudbussarna (4
in och 1 ut), två grammofonverk, och en 1/4" Magnacord-bandspelare.
Maskinrumstekniken bestoda av tre optiska avspelare för musik och
effekter. Dialogen från arbetskopian (fine grain) gick i projektorn. I
maskinrummet fanns också två tonkameror av Klangfilms fabrikat, en för
35 mm film och en för 16 mm.
Årsskiftet 1953-54 var lilla julafton
för vår ljudchef, Bengt Runsten. Han hade köpt in tre stycken
Ampex-bandspelare utrustade med pilottongivare (nätfrekvensen modulerad
med
14 kHz). Därtill två avspelningsbandspelare, Klangfilm, för perfo 17,5
mm, samt en för inspelning 17,5 mm. Samtidigt byggdes de tre optiska
avspelarna om till perfo 17,5 mm med MWA avspelningshuvuden. Nere i
mixlokalen installerades ett nytt mixbord, 6 kanaler in och 1 ut, byggt
och konstruerat av Kurt Söderkvist, och bestyckat med Quadförstärkare.
Två nya grammofonverk (EMT) kom också på plats, tillsammans med den
gamla Magnacorden (1/4" bandspelaren).
Första filmen ljudlagd med 17,5 mm
perfo var Hjälpsamma Herrn, vinter 1954. Dialogen var
fortfarande på optisk 35 mm. Slutmix gjordes till en optisk kamera.
Den första filmen inspelad med
Ampex-bandspelare var Flicka med Melodi, februari-mars 1954.
Filmen var ljudlagd på 17,5 mm magnetfilm. Slutmixen gjordes direkt
till optisk 35 mm.
Under 1956 började vi slutmixa reklam-
och beställningsfilm till 1/4" band, istället för till optisk film.
Första långfilm slutmixad till 1/4" blev Bengt Järrels Där möllorna
gå..., senhösten 1956. Ett separat överspelningsrum för 17,5 mm, 16
mm, optisk 16 mm och 35 mm, samt 1/4" blev iordningsställt hösten
1956, med Lennart Andersson som bas.
Mellan 1956 och 1964 gjordes alla
filmmixningar till 1/4", såvitt jag kommer ihåg. Främsta anledning var
det bättre signal/brus föhållandet. Bandekot var inte heller så
besvärande på 1/4", som på 17,5 mm magnetfilm, och det var lätt att
klippa i slutmixar vid kompletteringar. Andra fördelar var låga
bandkostnader, och att 1/4"-slutmixarna var enkla att arkivera.”
Läs
hela Sven Fahléns berättelse.
Lars Klettner, ljudtekniker på
Europa Film från 1 juni 1956:
”Vi köpte Ampex-bandspelare modell
400 någon gång mellan 1953-54. Senare införskaffades också modell
300 och 350. Innan Ampexarna var det optisk tonkamera som gällde.
På Europafilm använde vi en liten
pilottonsmodul med en oscillator som
alstrade 14 kHz. Tekniken byggde på att 14 kHz-tonen modulerades med
styrtonen från filmkameran (50 Hz) och spelades in över bandets hela
bredd tillsammans med ljudinformationen. Vid överspelning till
perforerad magnetfilm filtrerades 14 kHz-tonen bort med ett brant
filter, medan den återstående 50 Hz-tonen fick styra
avspelningsmaskinen.
En exteriörinspelning var en
komplicerad historia på den tiden, eftersom 220 volts-nätet sällan
fanns tillgängligt. Ljudbussen lastades med Ampexmaskinen (vikt cirka
50 kilo), fyra stycken 12 volts blyackumulatorer, en omformare för 24
volt in och 220 volt ut, samt en kontrollenhet för rätt volttal och
exakt frekvens. Mycket lyft och släp. Senare användes givetvis Nagra
vid inspelning, fast inte med Neopilot, utan med Europafilms hembyggda
14 kHz tillsats. Den första filmen med Nagra som inspelningsmaskin på
Europafilm var Yngve Gamlins Är du inte riktigt klok? (1964).
Metoden med 14 kHz pilotton hängde med på Europa Film ända till dess
Stereo-Nagran gjorde sitt intåg.”
Lars
Klettners filmografi.
|
|
|
|
Maihak MMK 3 |
Ampex modell 350 |
Sixten Lingheim vid Nordisk Tonefilms nyinköpta
mixbord
Ulf Park berättar: ”Sixten
Lingheim var en av grundarna till SELA, men också chef för Nordisk
Tonefilms ljudateljé. Mixbordet på bilden är av KLANGFILMS
tillverkning, och var egentligen gjort för att användas vid
synkinspelning. Det hade bara fyra ingångar, så man köpte också ett
tvåreglarsbord som kopplades ihop med fyrareglarsbordet, och man fick
på det viset 6 ingångar. Eftersom det var inspelningsmixrar så var alla
ingångar avsedda för mikrofonnivå, varför Lennart 'Snöret' Gustafsson
fick bygga dämpsatser på alla avspelningsmaskiner. Knappast bra ur
störningssynpunkt, men det fungerade otroligt bra i alla fall. Jag tror
att bordet hängde med i 5-6 år, varefter det ersattes med ett
LYREC-bord.”
|
|
Den genomsnittliga inspelningskostnaden för en
svensk långfilm är för närvarande 430.000 kronor.
Råfilmen blir allt ljuskänsligare. Det gör
att det börjar bli populärt att filma ”på plats”, dvs. utanför
ateljéerna. Man kommer närmare verkligheten. Billigare blir det också. Läs artikel ur oktobernumret
av Biografägaren.
Film-Teknik börjar framkalla och kopiera 35 mm färgfilm.
Stig Olins Gula
divisionen, fotograferad av Göran Strindberg, är den första
svenska långfilmen i Eastmancolor.
AGA har installerat Cinemascope
på 105 biografer i Sverige, varav 20 i Stockholm.
Under hösten demonstreras ett ljudsystem som heter
Perspecta Sound på
biografen Palladium i
Stockholm, och ett par CinemaScope-filmer som distribueras med
Perspecta
Sound visas på Palladium och China under
november månad. Den nya tekniken beskrivs i handlingarna som ett
”directional sound system”, som gör det möjligt för biografägaren att
få en något mer
spektakulär ljudupplevelse ur ett optiskt ljud i mono, och slippa en
del av de kostnader som
en fullt utbyggd magnetljudsteknik innebär. (Perspecta-tekniken blir
dock kortlivad. Några år, sedan var den borta.)
Här finns en instruktionsbok.
Det finns TV-mottagare i 55 procent av
de amerikanska hushållen.
|
Starka krafter vill ha en
reklamfinansierad television i Sverige, och för att demonstrera hur det
kan bli arrangeras en Sandrew-vecka i Stockholm, mellan den 17 och 22
maj. Med hjälp av två lånade Marconikameror och en personal på 25 man
(plus tio på Tekniska Högskolan), förvandlats Sandrews filmstudio på Lästmakargatan
till en TV-studio, som dagligen sänder två timmar television med
reklaminslag till mottagare som placerats ut på biografer, i varuhus
och - i riksdagshuset.
|
Radiotjänst köper de två TV-kameror
som använts under Sandrew-veckan och hyr in sig i Kinocentralens
filmateljéer i en gammal gymnastikbyggnad belägen vid Svea
Artilleriregementes
nedlagda kaserner på Valhallavägen 117 i Stockholm (A 1). En första TV-sändning genomförs den 29
oktober. Därefter sänder
Radiotjänst regelbundet, varje onsdag.
|
AGA börjar tillverka TV-apparater.
|
Den 7 oktober gör skivbolaget Swedish
Society Discofil en inspelning med Hovkapellet som spelar Midsommarvaka
med Hugo Alfvén själv som dirigent. Inspelningen sker i
Kungliga Musikaliska Akademiens stora hörsal på Nybrokajen i Stockholm
och den
blir Sveriges allra första grammofoninspelningen i stereo. Ansvariga
för inspelningen är Hans Peter Kempe, Mark Blomberg och Kjell Stensson.
Bandspelaren de använder är en Lyrec TR2/AR2 med ett
stereoinspelningshuvud från Bogen i Tyskland. En andra
Lyrec-förstärkare (AR2) har de fått låna av Svensk Filmindustri.
Mikrofonerna är två Neumann U47 placerade med 1,5 meters mellanrum på
tre meters höjd och inställda så att de är rundtagande. Det görs samtidigt en
monoversion, och det är den som ges ut till julhandeln det här året.
(Stereoversionen ges ut 1959.)
|
Paramount Pictures vidfilmsystem heter
VistaVision och spelas in med en speciell
filmkamera, utrustad med en liggande kassett. Filmen går alltså
horisontellt genom kameran, precis som i en stillbildskamera. Matningen
tar 8 perforeringshål per bildruta. Bildfönstret är 37,7 x 25,2 mm.
Objektiven som används är inte anamorfiska, utan tillverkade för Leicas
småbildskameror.
Eftersom många biografägare tyckte att det var på tok för dyrt att
installera magnetljud, och Paramount tyckte att det kostade alldeles
för mycket att mixa för stereo och att lägga magnetstrip på kopiorna,
bestämde man sig för att behålla det optiska ljudspåret på
VistaVision-kopiorna. Men någonting som ger intryck av stereo vill man
trots allt ha. Paramount satsar därför på Perspecta Sound. Ett vanligt mono-ljudspår, mixat
med tre ohörbara kontrolltoner (30, 35 och 40 Hz), som styr ljudet till
någon av de tre högtalarna bakom duken. Det blev inte stereo, men
ljudet flyttade i alla fall på sig.
(Den sista filmen med Perspecta sound gjordes 1957.)
|
Eastman
Kodak Company lanserar Tri-X, en snabb, svartvit stillbildsfilm för 35-
och 120-format. Tidigare har den bara funnits som bladfilm.
|
På inrådan från Bavaria Film i München
börjar W. Steenbeck & Co i Hamburg att konstruera ett klippbord för
Cinemascope, ST 500.
|
Mikrofontillverkaren Neumann lanserar KM54, en liten kardioid
med nickelmembran.
|
Leo Fender lanserar en elgitarr med
solid kropp, Fender Stratocaster.
|
Bill
Haley och The Comets spelar in de första rock'n'roll
klassikerna Shake, Rattle and Roll och Rock around the clock.
|
Elvis
Presley spelar in blueslåten That’s All Right på Sun
Records i Memphis, Tennessee.
|
Det amerikanska företaget IDEA Inc.,
lanserar världens första batteridrivna transistorradio, Regency
TR-1.
|
RIAA (Recording Industry Association
of America) publicerar sin standard för inspelning och avspelning av
grammofonskivor, RIAA-kurvan. Från 1955 är den inbyggd i de flesta nya
förförstärkare.
|
På New York Audio Show lanserar
företaget Acoustic Research (AR) en högtalare med namnet AR-1. Det som är speciellt men AR-1 är att
högtalarlådan är liten. Den ryms bland böckerna i en bokhylla, och
trots sin litenhet kan AR-1 återge låg bas. Samtidens alla övriga hi-fi
högtalare är stora, just för att kunna återge den låga basen.
|
Småbildskameran Leica M3
presenteras på Photokina i Köln.
|
Telefunken börjar sälja sin
1/4"-bandspelare modell M5
(Magnetophon 5).
|
Bilderberggruppen
har sitt första årliga möte på Hotel de Bilderberg i den lilla
nederländska staden Oosterbeek.
|
Den första svenskbyggda elektroniska
datamaskinen tas i bruk. Den heter BESK
(Binär Elektronisk Sekvens Kalkylator) och är tio meter lång, två meter
hög, en halv meter bred, väger 30 ton och är uppbyggd av 2.400
elektronrör. Den används huvudsakligen för meteorologiska beräkningar
och för att tillfredställa militära behov av skjuttabeller till
granater. Också Saab är stor kund, och använder maskinen bl.a. till att
beräkna vibrationer i flygplansvingar. (BESK var under en kort tid
världens snabbaste dator.)
|
Den första svenska forskningsreaktorn
startar. Den är döpt till R1,
och är en tungvattenreaktor med 1 MW effekt, inhyst i ett bergrum på
KTH i Stockholm.
|
L. M. Ericsson börjar tillverka ny typ
av telefonapparat, Ericofon,
även kallad Kobra.
|
Det finns två miljoner telefoner i
Sverige.
|
|
Telefunken M5
”Akustikerns arbetsmetod:
Vid direkt tagning med ljudkamera erfordras tre man för ljudtagningen,
en vid mikrofonen, en vid kontrollbordet och en vid ljudkameran. Då man
använder magnetofon (bandspelare) för originaltagningen, klarar två man
arbetet. Magnetofonen behöver nämligen ingen passning under tagningen
utan kan startas och stoppas av akustikern från kontrollbordet. Hans
assistent, mikrofonpassaren (B-ljudet), har att följa skådespelarna med
mikrofonen och vrida denna så att den känsligaste riktningen alltid är
vänd mot den talande. Detta fordrar stor påpasslighet särskilt vid
hastigt replikskifte. Undantagsvis används fler mikrofoner, varför det
kan behövas mer än en mikrofonpassare. - Det är vanligt att akustikern
sitter i ateljén med sitt kontrollbord och lyssnar till upptagningen
med ett par högklassiga hörtelefoner. Han kan då bättre följa scenen
och dirigera mikrofonpassaren än om han sitter i ett särskilt
kontrollrum med dålig sikt över uppställningen.”
Texten kommer från Fotografisk handbok, Stockholm 1958, och är skriven
av Civilingenjör Stellan Dahlstedt, teknisk chef på Svensk Filmindustri.
|
|
Europa Film fyller 25 år.
Svensk Filmindustri har 176 fast anställda i
Filmstaden, varav 47 på laboratoriet och 16 på ljudavdelningen.
Tidskriften Populär Radio, som getts ut sedan 1929
och som under 1954 haft namnet Populär Radio och Television, får nu
namnet Radio och Television.
I USA inviger man nöjesparken Disneyland.
|
Michael Todd och American Optical Co
introducerar Todd-AO, ett vidfilmformat som fotograferas med en
65 mm bred film. Kopiefilmen håller 70 mm för att ge plats åt sex
magnetiska ljudspår (L, LC, C, RC, R och mono surround).
Måttförhållandet är 1:2,2.
|
Filmkameratillverkaren Arnold
& Richter i München lanserar en kombinerad bild- och
ljudkamera, Arricord 35. Det är en blimpad kamera för 35 mm film, med
en inbyggd 17,5 mm magnetfilmbandspelare tillverkad av Klangfilm.
(Blimp = ljuddämpande hölje.)
|
Företaget Kudelski SA i Schweiz
lanserar Nagra II CI, en liten 1/4"-bandspelare med en fjäderdriven
motor och ett rörbestyckat förstärkeri som drivs av batterier.
Nagra II CI har ett utstyrningsinstrument (en modulometer) som sitter
fastskruvat på fronten. (Nagra II från 1953 hade ett löstagbart
instrument.) Nagra II CI har dessutom sina elektroniska komponenter
monterade på kretskort. Tidigare modeller hade sladdar mellan
lödpunkterna.
Elektroniken i Nagra II CI är uppbyggd kring 7 rör: 3 x DAF96, 1 x DF64
och 3 x DL94. Bandspelaren har måtten 30,5 x 15,3 x 12 cm, och den
väger 5,9 kg med batterier och band.
(1956 hade företaget Kudelski SA 17 anställda. Totalt byggdes 107
exemplar av Nagra II CI.)
|
H. Maihak AG i Tyskland lanserar
1/4"-bandspelaren Reportofon MMK 6. Den är bärbar och har en
fjäderdriven motor som går 12 minuter innan den åter måste dras upp.
(MMK 3 klarar 7,5 minuter.) Om du vill kan du dra upp motorn i MMK 6
under inspelningens gång.
Bandspelarens elektronik, uppbyggd kring 16 transistorer, drivs av 6
batterier av D-typ. MMK 6 har fyra tonhuvuden (radering, pilotton,
inspelning och avspelning). Bandhastigheten är 19,05 cm/sek och
inspelningen sker på helspår. Bandspelaren har 2 mikrofoningångar.
Frekvensgången är 60-10.000 Hz.
Spoldiameter: 5" (13 cm).
Mått: 35 x 23 x 11 cm.
Vikt: 14 kg.
Maihaks reklamtext lyder: ”Inte tyngre än en symaskin”.
|
Tokyo Tsushin Kogyo (Tokyo
Telecommunications Engineering) lanserar varumärket Sony, och sin
första transistorradio, TR-55. Ordet Sony har sina rötter i det latinska
sonus, som betyder ljud, ton, klang.
|
64 procent av de amerikanska hushållen
har åtminstone en TV-apparat.
|
Warszawapakten
bildas.
|
Den 6 oktober lanseras Citroën
DS (”Paddan”) på bilsalongen i Paris. Bilen är utrustad med bl.a.
gashydraulisk fjädring, servobromsar med skivor runt om, servostyrning
och en halvautomatisk växellåda.
|
En allmän sjukförsäkring införs i
Sverige. Dessutom lagstadgas om en betald tre månaders ledighet för
yrkesarbetande kvinnor vid barnsbörd.
|
Gunnar
Sträng efterträder Per Edvin Sköld som finansminister.
|
Motboken
avskaffas, och det folkomröstas om högertrafik. Vänstertrafiken bör
behållas, menar 82,9 procent av de röstande.
|
En Volvo PV 444
kostar 8.500:-. En Saab kostar 6.950:- och en Volkswagen 6.450:-.
|
Under hösten sänder Radiotjänst
television cirka 5 gånger per vecka.
Alf Sjöberg regisserar Shakespeares Hamlet för TV-teatern, med
Bengt Ekeroth som Hamlet och Anita Björk som Ofelia. En stor framgång.
(Mellan 1955 och hösten 1958 sänder TV-teatern ett femtiotal
förställningar.)
|
Radion får en P2-kanal.
|
Bara 30
av landets 133 städer har avloppsreningsverk.
|
En första svensk charterresa går med
flyg från Bromma till Mallorca.
|
|
Nagra II CI
|
|
|
Klicka på knapparna om du är intresserad av
det tekniska
|
SF-direktören Birger Juberg reser under året till
USA för att förhandlar om inspelning av en ny amerikansk TV-serie i
Filmstaden, Rough Sketch. Man kom överens och det gjordes ett
pilotavsnitt, men mer blev det inte.
De svenska cinemascope-systemet Agascope användes
för första gången till filmen Gorilla,
som spelades in mellan
1955-56. Ingenjör Evert Aulin på AGA hade
bara fått fram ett enda objektiv till inspelningen, och det fick man
klara sig med. AGA kom snart igång med tillverkning av en serie
objektiv i brännvidderna 46, 75 och 105 mm. (Agascope-objektiv med
brännvidden 210 mm tillverkas från 1959. Mellan åren 1956-1965
fotograferas 19 svenska filmer i Agascope.)
När vidfilmformatet Cinemascope slog igenom 1953
ville många biografägare gärna att filmer skulle visas i ett bredare
bildformat. I Sverige börjar man använda formatet 1:1,66, som
introducerades av Paramount 1953.
Det här året gör stockholmarna 16,8 miljoner
biobesök. Svenskarna går på bio som aldrig förr - inte senare heller
för den delen. Efter 1956 lutar kurvan stadigt nedåt.
Ingmar Bergmans film Sommarnattens leende tilldelas Prix de
l'humour poétique (för poetisk humor), vid
filmfestivalen i Cannes. Ingmar Bergman vill nu göra Det
sjunde
inseglet, men SF:s direktörer tycker att den verkar alldeles
för
smal, men låt gå. Eftersom Bergman vunnit pris i Cannes ger de
motvilligt med sig och ställer sex veckors inspelningstid och 15.000
meter film till förfogande.
Stellan Dahlstedt skriver i personaltidningen Vi på
SF om Filmstadens
ljudavdelning.
Radiotjänst börjar sända
skivprogrammet Sveriges bilradio, med C-G Hammarlund som
programledare. Antalet radiolicenser är uppe i 2,5 miljoner.
|
Riksdagen beslutar att Radiotjänst
skall få ensamrätt på TV-sändningar i Sverige.
Ett
tjugotal personer anställs av Radiotjänst för att ”tjänstgöra som
hjälppersonal vid reguljära TV-sändningar” vid A1
på Valhallavägen.
Nackasändaren
tas i bruk den 15 september för sändningar av television över
stockholmsområdet. Samma dag startar Radiotjänst reguljära
TV-sändningar.
Ett tiotal TV-teateruppsättningar genomförs under året.
Den 26 september börjar Filmkrönikan sändas. Först ut som
programledare är Arne Weise.
(År 1958 är det Gunnar Oldins tur. Nils-Petter Sundgren tar över 1963.)
|
LO köper Aftonbladet och Stockholmstidningen av Torsten
Kreuger.
|
Volvo premiärvisar sin nya modell, Amazon.
|
Findus
introducerar fiskpinnar i Sverige.
|
En Neumann
U47 kostar 1290 kronor.
|
Den 12 oktober finns Harry Martinsons
rymdepos Aniara att köpa i bokhandeln.
|
Gitarristen Les Paul
gör 8-kanals inspelningar med hjälp av Ampex nya Sel-Sync teknik - Selective
Synchronous Recording.
|
En ljudinspelningsapparatur för
perforerade 1/4" magnetband, har konstruerats av The Technical Research
Division vid National Film Board of Canada. Utrustningen går undet
namnet Sprocketape, och är avsedd för upptagning av synkront ljud vid
filminspelning. Bandhastigheten är samma som för 16 mm film (36
feet/min). Sprocketape-utrustningen väger 30 kilo.
|
Revox-bandspelaren modell A36, börjar säljas.
|
Paillard Bolex i Schweiz lanserar en
16 mm fjäderdriven filmkamera, modell H16 Reflex.
|
Elvis
Presley slår igenom med Heartbreak hotel.
|
Eurovision Song Contest hålls för
första gången. (Schweiz vinner.)
|
Det finns TV-mottagare i 71 procent av
de amerikanska hushållen.
|
IBM lanserar världens första hårddisk,
305
RAMAC (Random Access Method for Accounting and
Control). IBM 305 RAMAC innehåller 50 skivor med en diameter på 61 cm
(24"). Lagringskapaciteten motsvarar cirka 4,9 MB.
|
Suezkrisen
inleds den 26 juli med att den egyptiske presidenten Nasser
nationaliserar det fransk-brittiska Suezkanalbolaget. I slutet av
oktober anfaller israeliska förband Egypten och ockuperar större delen
av Sinaihalvön.
|
Världens första kommersiella
kärnkraftverket startar i England.
|
I oktober utbryter Ungernrevolten
med våldsamma demonstrationer i Budapest.
|
|
Agascope-objektiv
Antal miljoner biobesökare i Sverige åren 1956 -
1997
Svensk Filmindustri överlåter från den 1 januari
laboratorieverksamheten i Filmstaden till AB Film-Teknik. Tanken är att Film-Teknik ska
arbeta med svartvit film i
Filmstadens labb och ägna sig åt färgfilm på Råsundavägen 101. SF
fortsätter att driva Filmstadens text- och stillbildslaboratorium i
egen regi.
Fastighetsaktiebolaget Hufvudstaden köper en
tredjedel av aktierna i filmlaboratoriet AB Film-Teknik.
Sandrews övertar Terrafilm. (Lorens Marmstedt kvarstår som aktieägare i
Terrafilm till 1959.)
Ingmar Bergmans Det
sjunde inseglet
tilldelas juryns specialpris vid filmfestivalen i Cannes.
Gustav Roger blir ateljéchef för Filmstaden i Råsunda.
Ateljé- och produktionschefer för
Filmstaden genom åren:
1920:
Kapten Helge Söderbom, direktör för SF:s anläggningar i Råsunda. (Han
arbetade för SF 1920-21 och
återgick sedan till det militära.)
1921:
Major August Schenström, ateljéchef. Han hade tidigare haft samma
befattning för Skandia i Långängen. (Han slutade ganska snart och
började i stället arbeta som svensk representant för United Artists.)
1923-33:
Vilhelm Bryde, arkitekt o. chef för Filmstaden 1923-26, produktionschef
för Film AB Minerva 25-31, produktionschef SF 31-33.
1933-41:
Karin Swanström, produktionschef och konstnärlig rådgivare. (Hon
bestämde vilka filmer som skulle göras.)
1933-41:
Löjtnant Stellan Claësson, ateljéchef.
30-talets slut
till -49: Axel Lindberg, administrativ chef för Filmstaden.
(Lindberg var en f.d. bankdirektör som bland annat arbetat i Kreuger
& Toll. När SF fick en ny styrelse i februari 1933 blev han en av
medlemmarna.)
1941-48:
Harald Molander, produktionschef. (Dock utan rätt att bestämma vilka
filmer som skulle spelas in. Det gjorde SF:s VD 1942-61 Carl Anders
Dymling. Åren 1943-49 tillsammans med Victor Sjöström som under den
perioden var konstnärlig ledare med ansvar för filmproduktionen.)
1948-63:
Harald Molander, chef för Filmstaden.
1957-68:
Gustav Roger, ateljéchef.
1962:
Kenne Fant, produktionschef.
1963:
Kenne Fant blev VD. Allan Ekelund tog över rollen som
produktionschef.
|
Anders Sandrew avlider den 12 oktober.
Hans
företag blir en stiftelse med Eric Wennerholm som chef.
Under arbetet med Cabirias nätter konstruerar Leo
Catozzo (filmens klippare), en sinnrik tejpskarvapparat för film. Året därpå öppnar han
fabrik och startar serietillverkning.
(Leo Catozzo tilldelas år 1989 en Oscar [Technical Achievement Award],
för sin skarvapparat. Motiveringen lyder: ”The Catozzo Splicer has
greatly assisted the craft of film editing. Incorporating the use of
self-perforating adhesive tape, the picture, dialogue and music can be
cut, divided, joined, unjoined and rejoined without losing a single
frame of film.”)
|
Radiotjänst byter namn till Sveriges
Radio, och börjar sända TV-programmen Tekniskt magasin, Kvitt
eller dubbelt och Perry Mason. I september är antalet
TV-licensbetalare uppe i 57.000.
|
Bengt
Runsten på Europa
Film har utvecklat en galvanoutrustning
för framställning av matriser som används vid pressning av
grammofonskivor. Nu börjar den marknadsföras.
(Den kom med
tiden att säljas till ett 50-tal länder i alla världsdelar.)
|
Engelsmannen Peter Walker lanserar en
elektrostatisk högtalare med beteckningen Quad
ESL 57.
|
Laboratorium
Wennebostel, Labor W (som byter namn till Sennheiser Electronic år
1958) visar upp ett
sändarmikrofon som de har utvecklat tillsammans med Norddeutscher
Rundfunk, NDR. (Den börjar säljas 1958 av Telefunken under namnet
Mikroport.)
|
EMT (Elektro-Mess-Technik)
introducerar ett elektromekaniskt plåteko, EMT 140. Efterklangstiden kan varieras mellan 1,2
och 6 sekunder och frekvensgången är 30-12.000 Hz. Ekot väger ungefär
270 kg och har måtten (LBH) 2,5 x 0,35 x 1,2 meter. Plåten är 0,5 mm
tjock.
|
Sovjetunionen
blir först med att
skicka upp en satellit i en bana runt jorden. Den heter Sputnik
och väger 83,5 kilo. En månad senare upprepas bedriften, när Sputnik 2
(509 kilo) skickas upp i rymden med hunden Lajka ombord.
|
I USA publiceras Jack
Kerouacs roman On the Road. (I Sverige heter den På
drift och släpps 1959.)
|
AGA är först i Sverige med att
tillverka transistorradioapparater.
|
AGA-Baltic
lanserar en ny modell av sin filmprojektor.
Den är anpassad för Cinemascope och har extra kraftig objktivhållare
och kurvad filmbana.
|
Victor Hasselblad lanserar en ny
modell av sin enögda spegelreflexkamera för 6x6 cm-formatet. Den nya
kameran heter 500 C, och är utrustad med objektiv som har
helsynkroniserad centralslutare.
|
En ny lag förkortar arbetstiden till
45 timmar per vecka.
|
Det går en influensaepidemi över
världen. I Sverige kallas den Asiaten.
|
Albert
Camus tilldelas Nobelpriset i litteratur.
|
|
Smultronstället
Mikrofonen i bildens överkant
är en Western
Electric 633A.
Det sjunde inseglet
Ingmar Bergmans Smultronstället tilldelas
Guldbjörnen vid filmfestivalen i Berlin. Nära livet får pris
för bästa regi vid festivalen i Cannes.
Vid filmfestivalen i Cannes den 2 maj körs en magnoptisk
visningskopia av Arne Sucksdorffs film En djungelsaga. Förutom
ett vanligt optiskt ljudspår, som enbart används i de fall biografen
saknar utrustning för magnetisk avspelning, har kopian också två
magnetiska spår, placerade utanför filmremsans perforering. På det ena
magnetspåret finns ljudet för högtalaren bakom duken, och på det andra
spåret (effektkanalen) finns ljudet för de högtalare som är placerade
ute i salongen. Från effektkanalen hörs gatuljud, åska, skogens fåglar
och en del musik. Alla ljud är i mono. Magnetbeläggningen utförs av Ragnar Wendin i Stockholm.
Cannes-festivalens Commission Supérieure Technique du Cinéma, ger
filmen en utmärkelse för ljud och effekter inspelade på magnetiska
ljudspår.
Vid premiären den 7 oktober av Hasse Ekmans Jazzgossen
på Röda Kvarn i Stockholm körs en tvåkanalig magnoptisk filmkopia.
Filmson i Aftonbladet skriver: ”En bra film eller en dålig? Bådadera.
Men mestadels god show med fantastiskt fint ljud.” Lill i SvD: ”Färgen
är på det hela taget lyckad och musikåtergivningen utmärkt, med ett
extra effektljud ur högtalarna i salongstaket som förhöjande faktor.”
Även filmerna Musik
ombord, Mannekäng i rött och Laila,
får premiärkopior med magnetiskt ljud.
Biografen Vinterpalatset
på Norra Bantorget i Stockholm
byggs om för Cinemiracle och Cinerama, med en projektionsduk som krökts i 80
grader och har måtten 20 x 8 meter. Salongen rymmer 913 besökare. Den 4
september har filmen Windjammer
premiär. Den kommer att gå för
fulla hus på Vinterpalatset i 20 månader.
Under året görs det magnoptiska visningskopior
till fyra svenska filmer.
Lennart Berns
bildar produktionsbolaget Omega-Film AB med adress Birger Jarlsgatan 23
i Stockholm. (Omega Film AB köper Nordisk Tonefilm 1969 och med stora
skulder tvingas man ställa in betalningarna i april 1971.
Företagsnamnet har
sedan dess återkommit två gånger. Peter
Koropénin bildar Omega Film & Television AB 1982, och Lennart
Dunér Omega Film AB 1984.)
Moderna
museet öppnar i före detta Marinens
Exercishus på Skeppsholmen i Stockholm. (Pontus Hultén blir museets
chef åren 1959 - 1973.)
|
VM i fotboll hålls i Sverige och
betyder ett genombrott för televisionen över hela landet. I juli är
antalet TV-licensbetalare uppe i 150.000.
|
TV-teatern skaffar sig en egen fast
ensemble med åtta medlemmar. Gunnel Broström, Hans Strååt, Nadja
Witzansky, Ingvar Kjellson, Aino Taube, Erik Strandmark, Erik ”Bullen”
Berglund och Jan Malmsjö. Allt under ledning av Henrik Dyfverman. Ett
tjugotal TV-teateruppsättningar görs under året.
|
Första spadtaget tas till ett nytt
radiohus på Gärdet i Stockholm. (Bygget står klart 1961.)
|
Sveriges
första stereoskiva blir en EP för Metronome med Harry Arnold, Dancing
With My Fair Lady, inspelad i en av filmateljéerna på Europa
Film den 28 november.
Ljudtekniker är Bengt Runsten.
|
Volvo introducerar PV 544.
(Under PV-modellernas 21 åriga historia [1947-1965] tillverkas 440.000
vagnar.)
|
IKEA
öppnar ett första möbelvaruhus i Älmhult.
(Företaget grundades 1943 av lantbrukarsonen Ingvar Kamprad
i Elmtaryd, Agunnaryd.)
|
Åke Senning vid Karolinska Sjukhuset
utför det första implantatet av en pacemaker.
Apparaten är konstruerad av Rune Elmqvist och innehåller bl.a. två
transistorer.
|
Kvinnor får rätt att bli präster.
|
Skolaga
förbjuds.
|
I tidskriften Radio och Television
finns artiklar som berättar att man i USA sedan någon tid
experimenterar med stereofoniska inspelningar på grammofonskivor.
|
Rundradion i Finland (YLE) inleder
regelbundna TV-sändningar.
|
Jack
Kilby vid Texas Instruments och Robert Noyce vid Fairchild lyckas
oberoende av varandra tillverka de första integrerade kretsarna. Jack
Kilbys krets innehåller fem komponenter.
|
Det japanska företaget Tokyo Tsushin
Kogyo (Tokyo Telecommunications Engineering) byter namn till Sony.
Företaget grundades år 1946 av Akio Morita och Masaru Ibuka.
|
Ampex i USA börjar sälja modell 351,
en stationär 1/4"-bandspelare som kan beställas för antingen 9,5/19
cm/s eller 19/38 cm/s. Modell 351 har samma bandtransport som modell
350. Det som skiljer är elektroniken. Och att modell 351 har inbyggt
nätaggregat. Det har inte modell 350.
|
Stefan
Kudelski från Schweiz lanserar Nagra III, en batteridriven 1/4"-bandspelare med
en servokontrollerad elektrisk motor. Elektroniken i en Nagra III är
uppbyggd kring 38 germaniumtransistorer och 15 dioder. (Nagra I och
Nagra II hade elektronrör.)
Maximal spolstorlek: 5" (7" med öppet lock).
Strömförsörjning: batterier 12 x 1,5 volt (18 volt) eller nätaggregat.
Bandhastigheter: 9,5-19-38 cm/sek.
Frekvensgång: 30-15.000 hz vid 38 cm/sek.
Svaj: 0,06% vid 38 cm/sek.
Signal/brusförhållande: 58 dB.
Bandspelaren har en mikrofoningång och en linjeingång.
Dessutom en balanserad linjeutgång och en hörtelefonutgång, 50 ohm.
Dimensioner: 35,6 x 24,2 x 10,9 cm.
Vikt, med batterier: 6,3 kg.
(Bandspelaren kan användas vid filminspelning om den är utrustad för
att kunna spela in kamerans pilotton
[synksignal]. Nagran får sitt Neopilot-synksystem
först 1961-62. Till dess förser många sina Nagra-bandspelare med det
tyska synksystemet för tvärmagnetiserad
pilotton.)
Det här året har Kudelskis fabrik 24 man anställda.
Vid slutet av året har redan 240 Nagra III-bandspelare blivit sålda.
Bandspelare med fjäderdrivna motorer blir allt svårare att sälja.
Här finns en Nagra III-manual, en PDF-fil på 5,8
MB.
|
Schweizaren Georges Quellet har
konstruerat en liten batteridriven och transistoriserad bandspelare med
namnet Stellavox, modell Sm 4.
Målgruppen är radioreportrar.
Bandhastighet: 19,05 cm/sek.
Spoldiameter: 3". (Bandet rullar från höger till vänster.)
Speltid: 12 minuter.
Frekvensgång: 60-14.000 Hz.
Störnivå: -50 dB.
Storlek: 6 x 12 x 26 cm.
Vikt: 1,8 kg.
Apparaten
innehåller sju transistorer och en germaniumdiod monterade på
ett kretskort. Drivsspänningen på 8 volt kommer från 4 uppladdningsbara
blyackumulatorer. Bandspelaren kostar 1.250 DM. En dynamisk mikrofon
ingår i
priset.
(Modell SM 4b var avsedd för filminspelning med pilotton och lanserades
något senare.)
|
Fi-Cord
1A är en variant på Stellavox Sm 4 som tillverkas på licens från
Stellavox i Schweiz för Fi-Cord Ltd av Erskine Laboratories
Ltd, Scarborough, England. Bandspelaren har 8 transistorer, två
bandhastigheter och drivs med 8 volt från fyra små 2 volts laddbara
blyackumulatorer som räcker 1,5-2 timmar vid 7 1/2" och 3-3,5 timmar
vid 1 7/8". Den väger ungefär 2 kg och är inbyggd i en trälåda med
måtten 230 x 120 x 65 mm.
|
Vid årets Photokina i Köln lanseras en
batteridriven transistoriserad 1/4"-bandspelare med namnet Perfectone
EP 6A. Bandspelaren är tillverkad i Schweiz, väger 7,2 kilo och har
måtten 33,5 x 22,5 x 12 cm.
Apparaten drivs av 12 stycken 1,5 volts ficklampsbatterier.
Bandhastighet: 19,05 cm/sek.
Max spolstorlek: 5".
Frekvensgång: 30-12.000 Hz.
Signal/brusförhållande: 55 dB.
Bandspelaren kan användas till synkron ljudupptagning vid
filminspelning genom att en pilotton från filmkameran spelas in på två
separata små spår, placerade i ljudbandets båda ytterkanter.
|
Vid Photokina lanserar W. Steenbeck
& Co nya klippbordsmodeller med sex tallrikar. Tidigare modeller
hade fyra tallrikar. De nya modellerna projiceras filmbilden bakifrån,
på en stor mattskiva, och heter ST 700 för 35 mm, ST 800 för
Cinemascope och ST 900 för 16 mm.
|
Den
franska kameratillverkaren Beaulieu börjar sälja en 16 mm kamera med
fjäderverk och revolver för tre objektiv. Kameran har beteckningen R16
och tar 30 meter film.
Bildhastigheten kan ställas in mellan 8 - 64 b/sek. (Utan objektiv
kostar R16 1.270:- år 1960. Modell R16 Electric med elmotor släpps
1965.)
|
Angénieux
i Frankrike börjar leverera sitt första zoomobjektiv för 16 mm-kameror,
17-68 mm f/2.2.
|
|
|
|
Perfectone EP 6A
|
Nagra III
|
|
|
Stellavox Sm 4
|
Nagra III
|
Svenska Dagbladet skriver lördagen den 28 februari
1959:
Sandrews
ateljéer på Djurgården ska rivas i höst och bolaget ska flytta
över sin inspelningsverksamhet till Filmstaden i Råsunda fr.o.m. 1
januari 1961. Avtalet mellan de båda bolagen har undertecknats i
dagarna. Av Sandrews arbetare och tekniker kommer 40 att bli arbetslösa.
AB Svensk Filmindustri ansöker genom Birger Juberg
om bygglov för ett filmlaboratorium och ett filmlager på Näckrosvägen i
Solna. Film-Teknik 20x39 meter, källare och två våningar. Filmlagret
20x20 meter, samma höjd. Ansökan beviljas.
Sergel-Teatern i Stockholm invigs, med plats för
875 besökare. Biografens filmduk är på 84 kvm och i maskinrummet står
tre Cinemascopeprojektorer från AGA-Baltic. För driften svarar
Folketshusrörelsens
bolag Sveriges Folkbiografer AB.
Ingmar Bergmans film Ansiktet, tilldelas
Juryns specialpris vid filmfestivalen i Venedig.
Inför premiären på den amerikanska krigsoperetten South
Pacific, på biografen Nya
Ritz på
Kungsholmsgatan 21 i Stockholm, installeras två 70 mm
projektorer tillverkade av Philips och en sexkanalig ljudanläggning
tillverkad av AGA. Den första Todd-AO-installationen i Sverige.
CinemaScope har installerats på 1.100 biografer i
Sverige. 740 av AGA.
Det finns 101 biografer i Stockholm.
Bengt
Forslund startar filmtidskriften Chaplin.
Svensk Filmindustris styrelse utgörs av
direktörerna Anders Birger Juberg, Gunnar Hellstenius (VD i
Hufvudstaden 1948–1953), Gunnar Anton
Schmidt (VD i Hufvudstaden 1954-1976) och Josef
Anér samt filosofie licentiaten Carl
Anders Dymling,
alla i Stockholm, jämte riksgäldsfullmäktige Erik
Rudolf Hagberg i
Malmö.
Ingemar
Johansson knockar Floyd
Patterson och blir världsmästare i tungviktsboxning.
|
Operan Aniara
har urpremiär på Kungliga teatern i Stockholm.
|
TV-serien Bröderna
Cartwright börjar sändas.
Antalet TV-licenser är uppe i 400.000.
|
Till spelåret 1959-1960, fördubblas
antalet anställda i TV-teaterensemblen.
Henrik Dyfverman (chef), Ulla Sjöblom, Tor Isedal, Gunnel Lindblom, Isa
Quensel, Erik ”Bullen” Berglund, Barbro Hjort af Ornäs, Ingvar
Kjellson, Heinz Hopf, Lars-Erik Kjellgren, Curt Mazreliez, Hans Dahlin
(regissör), Erik Strandmark, John Elfström och Mona Malm. TV-teatern
gör nu 20-25 uppsättningar per säsong.
|
Sveriges Radio köper sin första
videobandspelare, en Ampex
VR-1000. Inspelning sker på 2" (5 cm) breda band som räcker en
timme. Bandhastigheten är c:a 40 cm/sek, men eftersom en trumma med
fyra magnethuvuden snurrar över bandet med en hastighet av 250 varv/sek
blir den effektiva bandhastigheten omkring 4000 cm/sek. Maskinen väger
680 kilo och upplösningen är 320 linjer. (VR-1000 lanserades av Ampex
1956.)
|
Sveriges
första graveranläggning för stereo installeras av SELA ute på Europa
Film.
Anläggningen består av Neumanns graververk AM
32b, med variabel spårmatning både i sidled och
djupled, samt Teldec-Neumanns graverdosa ZS 90/45 med dubbelt dynamiskt motkopplat
drivsystem.
|
För att bättre
kunna konkurrera med transistorerna görs elektronrören mindre. RCA
lanserar Nuvistorn, ett rör i metallkåpa, inte större än en fingerborg. |
Radioprogrammet Sommar sänds
för första gången.
|
Efter sex års konstruktionsarbete
lanserar Stig Carlsson sin rundstrålande högtalare ”Lund
Orto Acustical System 1001”, även kallad Kolboxen.
|
ATP röstas igenom i riksdagen med en rösts
övervikt.
|
Hötorgscity i Stockholm invigs.
|
Spårvägslinje
15 läggs ned. Den gick mellan Norra Bantorget och Sundbyberg, och
passerade Filmstaden (Råsunda Västra).
|
Kodak lanserar en ny
negativ färgfilm, Eastmancolor 5250, med en känslighet på 50 ASA i
elljus och 32 i dagsljus. Dessutom börjar man sälja en svartvit film
med beteckningen Double-X 5222, 250 ASA i dagsljus.
|
Det amerikanska företaget Dynaco
lanserar Stereo 70, ett effektsteg på 2x35 watt.
|
Spegelreflexkameran Nikon F
introduceras.
|
Fidel Castro tar makten på Kuba.
|
|
Behind The Great Wall har
premiär i New York i december 1959. Det är en dokumentärfilm om livet i
Kina, och den visas i Totalscope, DeLuxe Color, med stereofoniskt ljud
och luktfilmtekniken Aromarama. Dofterna kommer åskådarna till del via
biografsalongens ventilationssystem. En skräckfilm, The
Tingler, regisserad av William Castle, visas samma år på en del
biografer i USA med en teknik som kallas Percepto. Det är små motorer,
monterade under var tionde biografstol, som startas av maskinisten för
att förstärka filmens skräckeffekter. I januari 1960 har Scent
of Mystery sin amerikanska premiär. Filmen är gjord i 70 mm
Super Cinerama och visas med en doftanläggning som heter
Smell-O-Vision, och som i sitt inre har ett trettiotal små flaskor med
doftessens. Allt eftersom filmens handling utvecklar sig, pumpas lukten
av tobak, vitlök, färg, skokräm, bröd, kaffe, parfym etc, ut i rör med
hål under varje biografstol. Det hela styrs av ljudlösa signaler från
ett av filmkopians magnetspår, ett ”smell track”. Filmen är regisserad
av Jack
Cardiff. Producent är Michael Todd Jr. Bland skådespelarna märks
Peter Lorre, Diana Dors och Elizabeth Taylor. ”In glorious Smell-O-Vision”.
|
|
Till startsidan
|