1950

Föreningen Sveriges Filmproducenter meddelar att man i protest mot nöjesskatteförordningen kommer att upphöra med produktion av långfilm från nyåret 1951. (Filmstoppet kommer att pågå till hösten 1951.)

Carl Anders Dymling, Gustav Scheutz och Rune Waldecranz reser till Hollywood. Dagens Nyheter skriver den 1 november 1950: ”Hr Scheutz har intresserat sig för tekniska inspelningsproblem, och han framhåller att vissa av Hollywoods ateljéer nedbragt kostnaderna för ljudinspelning betydligt genom bandupptagning med s.k. magnetofon i betydande utsträckning.”

Europa Film och Sandrews tar över Film-Labor, adress Regeringsgatan 109 i Stockholm.

Vid premiären av Ingmar Bergmans Till glädje på biografen Spegeln i Stockholm återges filmens musikpartier i så kallad bred ljudfront, med hjälp av två extra cellhögtalare placerade på vardera sida om scenen. Dialogen ligger i mitthögtalaren, musiken i alla tre. Extrahögtalarnas ljudstyrka regleras för hand från salongen.

I AGA-nyheter nr 2 (december 1950) står att läsa om företagets nya tonkamera.

Koreakriget bryter ut.

Den republikanske senatorn Joseph McCarthy inleder sin jakt på amerikanska vänstersympatisörer. (Jakten pågår till 1954.)

Nio procent av de amerikanska hushållen har en TV-mottagare.

Eugène Ionescos pjäs Den skalliga primadonnan (La Cantatrice chauve) får sitt uruppförande i Paris.

Eastman Kodak Company lanserar Eastmancolor 5247, en 35 mm negativ färgfilm med en känslighet på 16 ASA i dagsljus. (En del av tekniken bakom 5247 kommer från tyska Agfa:s forskningsarbete med Agfacolor-filmen, lanserad 1939.)

Society of Motion Picture Engineers (SMPE) byter namn till Society of Motion Picture & Television Engineers (SMPTE).

Paramount använder magnetljud (17,5 mm tape), i stället för optiskt ljud, vid alla sina filminspelningar.

Firma Wilhelm Albrecht i Tyskland (MWA), tillverkar sin första bandspelare för 17,5 mm perforerad magnetfilm. Den har modellbeteckningen MTK 1 (Magnetton-Kamera), och är beställd av UFA. Som de flesta perfomaskiner så här i början saknar MTK 1 raderhuvud. Magnetfilmen raderas i speciella avmagnetiseringsapparater, s.k. bulk erasers.

Maihak AG i Hamburg börjar sälja en liten bandspelare med fjäderdriven motor och batteridriven elektronik. Apparaten får beteckningen MMK 1 (i radiosammanhang heter den R25a), och konstruktionsarbetet har utförts i samarbete med NWDR i Hamburg (Nordwestdeutscher Rundfunk).

Inspelningshastigheten är 19,5 cm/s och frekvensgången 40-8.000 Hz. Bandspelaren har måtten 33x21x20 cm och väger 12 kilo. Rören är 3 x EF 12. Maihak MMK 1 saknar utstyrningsinstrument.
MMK = Maihak-Magnetton-Koffer.

(Modell MMK 2 lanseras 1951-52 och liknar MMK 1 men har större motor. Den tillverkas bara i 30-40 exemplar. En storsäljare blir däremot modell MMK 3, från 1953, som Maihak AG tillverkar utan inblandning från NWDR.)

Siemens-Klangfilm tillverkar sin första perfomaskin. Den heter Magnetocord och är gjord för 35 mm magnetfilm.

Under hösten lanserar Westrex i USA en portabel perfomaskin för 16 mm och 17,5 mm magnetfilm. Utrustningen väger 86 kilo.

En transistor kostar 5 dollar. (Över 200 kr i dagens penningvärde.)

Ingenjörsfirma ELFA – ”Allt mellan antenn och jord” – flyttar in i en liten lokal på Holländargatan 9A i centrala Stockholm. (Firma Elfa Radio & Television bildas 1951 och blir aktiebolag 1954.)

Amerikanska filmklippare bildar föreningen American Cinema Editors (ACE).

År 1948 lanserade CBS LP-skivan (33 1/3 varv/min). Året därpå var det RCA:s tur med EP-skivan (45 varv/min). Nu börjar de säljas i Sverige. Den första LP-skivan på ett svenskt skivbolag ges ut av Metronome i november 1950. På skivan medverkar Stan Getz och inspelningen är gjord i New York april och juni 1949.

Sveriges första matematikmaskin tas i bruk. Den heter BARK (Binär Aritmetisk Reläkalkylator), och är en elektromekanisk siffermaskin, uppbyggd av 5.000 reläer.

Det finns 250.000 registrerade personbilar i landet.

Tunnelbanan i Stockholm öppnas. Den första linjen sträcker sig mellan Slussen och Hökarängen.

Gustav V avlider. Gustaf VI Adolf kröns till ny kung.




Klangfilm Magnetocord

Antal fasta biografer i Sverige mellan 1911 och 1996

1951

Ett statligt filmstöd införs. Tjugo procent av den statliga delen av nöjesskatten från varje svensk film skall gå tillbaka till producenten. Filmstödet utgår i proportion till biljettintäkterna. Varken filmens kvalitet eller dess produktionskostnader påverkar stödets storlek.

Filmo (Folkrörelsernas filmorganisation) har stora skulder och tvingas avveckla sin verksamhet.

Svenska AB Nordisk Tonefilm övertar Filmos ateljé på Jungfrugatan 7B i Stockholm.

Alf Sjöbergs Fröken Julie tilldelas Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes.

AGA-Baltic lanserar en transportabel bandspelare (vikt 40 kilo), för 17,5 och 35 mm perforerad magnetfilm.

Mellan 1951-55 pågår inspelningen av en amerikansk TV-serie på 125 avsnitt i SF:s Råsundaateljéer. Serien heter Foreign Intrigue, och är producerad av Sheldon Reynolds. Inspelningarna sker huvudsakligen i Stora ateljén.

I Sverige används kopiefilm huvudskligen från Kodak i USA och Gevaert i Belgien. I dagsläget görs cirka 25 procent av filmkopiorna på säkerhetsfilm (brandfri film), resten på nitratfilm. Men utvecklingen går fort. Snart är nitratfilmen borta.

23,5 procent av de amerikanska hushållen har en TV-mottagare. Antalet mottagare har växt från 6.000 1946, till 12 miljoner.

Den franska filmtidskriften Cahiers du cinéma grundas av bl.a. André Bazin. (Tidskriften blir ett ledande forum för fransk filmkritik under 50- och 60-talet.)

Filmfestivalen i Berlin hålls för första gången.

Den franska kameratillverkaren Debrie visar upp en ny studiokamera på Photokina i Köln. Den är utrustad med spegelreflexsökare och har beteckningen Debrie Super Parvo Reflex Modell 5. Kameran väger 82 kilo.

Angénieux i Frankrike börjar tillverka ett retrofokusobjektiv för filmkameror med brännvidden 18.5mm f/2.2 (T2.5).

Schweizaren Stefan Kudelski slutar skolan för att istället ägna sig åt att tillverka, marknadsföra och sälja en 1/4"-bandspelare med namnet Nagra I, som han nyligen har konstruerat. Apparaten är liten och lätt och har en fjäderdriven motor samt ett rörbestyckat förstärkeri som drivs av batterier.

En Nagra I kan rulla c:a 5 minuter när fjädern är fullt uppdragen.
Bandet går från höger till vänster.
Maximal spolstorlek är 5".
Inspelningen sker på fullspår över ett kombinerat in/avspelningshuvud.
Apparaten har varken raderhuvud eller utstyrningsinstrument.
Bandhastigheten är 19 cm/sek och frekvensgången 50-10.000 Hz.
Lådan är tillverkad av metall och kan hänga i en axelrem.
Måtten är 30 x 15 x 11 cm och vikten 4,5 kilo.
Nagra I har en liten inbyggd högtalare.
Rören drivs av fyra batterier, 2 x 67,5 och 2 x 1,5 volt.

(Försäljningen av Nagra I kom igång i liten skala 1952. Förbättringsarbetet gågick ständigt och de flesta apparaterna såg olika ut inuti. Det fanns t.o.m de som hade löstagbart utstyrningsinstrument. Nagra I tillverkades bara i ett tiotal exemplar. Modellen var närmast att betrakta som en prototyp, men blev omtyckt av radioreportrar. Riktig fart får företaget Kudelski SA först år 1953, med lanseringen av Nagra II.)

Perforerad magnetfilm används av ljudfolk vid 75 procent av alla filminspelningar i Hollywood. (Amerikanska klipparna är måttligt förtjusta i den perforerade magnetfilmen. De vill kunna se ljudet, och vill därför ha en optisk kopia av ljudet till sitt klipparbete. På vissa håll konstrueras under tidigt 50-tal apparatur som ritar ljudet på magnetfilmen, allt för att underlätta klipparbetet. I majnumret 1957 av Journal of the SMPTE kan man läsa att: ”Editors are gradually becoming adept at working with magnetic film and no longer need to rely on a visual [optical] soundtrack”.)

Willi Studer i Schweiz bygger den första Revoxbandspelaren, modell T26.

Lyrec A/S i Danmark börjar sälja en portabel (men nätdrivna) 1/4"-bandspelare, TR2 / AR2, som de tillverkat enligt specifikationer från Danmarks Radio.

Osram introducerar xenonlampan, som ersättning för båglampan i filmprojektorer.

Som första filmlaboratorium i Skandinavien börjar Nordisk Films Teknik i Köpenhamn att framkalla och kopiera färgfilm - Gevacolor. Den första Gevacolor-filmen hade lanserats 1948 och var på 16 ASA och anpassad för glödljus 3200°K. (En andra version på 32 ASA kom 1954.)

Danmarks Radio börjar med reguljära TV-sändningar.

I Sverige beslutar sig Kungl Maj:t för att tillsätter en televisionsutredning.

Nu finns det en och en halv miljon TV-apparater i USA.

I Stockholm börjar man sända ordinarie riksradioprogram över FM-bandet.

Lundaborna blir först i världen med att dricka mjölk ur pyramidformade pappförpackningar, Tetra Pak.

Den lagstadgade semestern utökas från två till tre veckor.

Pär Lagerkvist får Nobelpriset i litteratur.

Det beslutas i lag att kvinnan får behålla sitt svenska medborgarskap, även om hon gifter sig med en utländsk medborgare.

Posten upphör med söndagsöppna kontor och söndagsutdelning.





Nagra I


Stefan Kudelski föddes 1929 i Warszawa, Polen.
När andra världskriget bröt ut tvingades familjen fly till Ungern, därifrån till Frankrike, och slutligen 1943 till Schweiz. 1948 börjar Stefan Kudelski studera fysik vid École polytechnique fédérale de Lausanne. På sin fritid konstruerade han sin första Nagra-bandspelare. (Ordet ”nagra” är polska och betyder ungefär ”den skall spela in”.)


Lyrec TR 2 - AR 2
(TR = Tape Recorder & AR = Amplifier)


AGA:s bandspelare för magnetisk film

1952

Arne Mattssons Hon dansade en sommar tilldelas Guldbjörnen vid filmfestivalen i Berlin.

Filmen Kon-Tiki belönas med en Oscar för 1951 års bästa dokumentärfilm.

Svenska AB Nordisk Tonefilm övertog Filmos ateljé på Jungfrugatan 7B i november 1951. Ateljén renoverades och återinvigs den 17 maj i år. Även Tonefilms huvudkontor på Apelbergsgatan har renoverats.

Mellan 1947—52 har Svensk Filmindustri successivt gått över till magnetiskt ljud i hela produktionskedjan vid ateljéerna i Råsunda.

Under sommaren arbetar Lennart Unnerstad som ljudtekniker på SF:s inspelning av Gustaf Molanders film Kärlek (1952). Exteriörinspelningarna sker på Käringön, och för att underlätta arbetet bland kobbar och skär väljer Lennart att spela in ljudet in på 1/4"-band med en AEG Magnetophon.

Under perioden 1948-1952, växer antalet TV-mottagare i amerikanska hushåll från 250.000, till över 17 miljoner.

Hollywood försöker försvara sig mot televisionens anstormning och introducerar Cinerama, ett jätteformat konstruerat av filmfotografen Fred Waller. Cinerama-filmen This Is Cinerama spelas in med tre sammankopplade filmkameror, och visas med hjälp av tre synkroniserade projektorer, som projicerar var sin tredjedel av bilden på en bred, välvd filmduk. Ljudet kommer från en separat magnetfilm med sex spår (L, LC, C, RC, R och surround). Några månader efter introduktionen modifieras ljudsystemet, och får sju spår. Spår 1-5 går till högtalare bakom duken, spår 6 och 7 till L/R surround.

Redan 1939 hade Fred Waller byggt en Cinerama-prototyp (Vitarama) till världsutställningen i New York. Hans förebild var Polyvision, som Abel Gance hade utvecklat 1926 tillsammans med André Debrie till filmen Napoleon. Innan dess hade en annan fransman, Raoul Grimoin-Sanson, konstruerat ett vidfilmssystem med namnet Cinéorama, som han lanserade vid världsutställningen i Paris år 1900. I visningslokalens mitt hade han ställt upp tio projektorer, för 70 mm bred film, riktade mot en 100 meter lång och tio meter hög duk som var uppspänd i cirkel utefter lokalens väggar. Filmen som visades innehöll handkolorerade utsiktsbilder från Paris, och var tagna under en uppstigning med luftballong. Ett 360 gradigt panorama.

Arnold & Richter introducerar en 16 mm filmkamera som åren framöver kommer att bli flitigt använd i TV-sammanhang, Arriflex 16ST, STandard. (Modellen tillverkas i över 20.000 exemplar.

Eastman Kodak Company lanserar en negativ 35 mm färgfilm, Eastmancolor 5248, med en känslighet på 25 ASA i elljus och 16 ASA i dagsljus.

År 1948 lanserade Kodak en råfilm med acetatbas, avsedd för filmbranschen, och annonserade samtidigt en övergångsperiod på 4 år. Nu, 1952, är det dags. Kodak slutar definitivt att tillverka brandfarlig film på nitratbas för kamera och projektor.

Säkerhetsfilm har funnits länge, så varför börjar den användas först nu? Anledningen är att den tidiga säkerhetsfilmen krympte snabbare än nitratfilmen och dessutom med tiden blev spröd. Nitratkopior höll nästan dubbelt så lång tid.

Det var först när den amerikanska militären efter andra världskriget börjat söka igen IG Farbens fabriker i Tyskland som man hittade teknik som gjorde det möjligt för Kodak att utveckla en acetatfilm som fungerade för filmbranschen.

År 1950 tilldelas Kodak ett Scientific and Technical Academy Award (en Oscar) för säkerhetsfilmen.

Magnasync Corp. i USA börjar marknadsföra en portabel perfomaskin (modell 602, typ 1) som kan levereras antingen för 16 mm magnetfilm (36 ft/min), eller 17,5 mm (45 och 90 ft/min).

Den vanligaste formen av aktiv bas- och diskantkontroll inom ljudtekniken heter Baxandall, och är konstruerad av den engelske ingenjören Peter J. Baxandall. Han publicerade sitt arbete i tidskriften Wireless World, nummer 10, oktober 1952. Artikeln heter ”Negative Feedback tone Control — Independent Variation of Bass and Treble Without Switches”.

Europeiska kol- och stålgemenskapen bildas.

Tandbergs radiofabrikk A/S i Norge bygger sin första bandspelare, modell 1. Exporten till Sverige och Danmark kommer igång under 1953.

Antalet kommuner i Sverige minskas från cirka 2.500 till 1.037.

Riksdag och regering stiftar en lag som tillåter ”trampcyklar med hjälpmotor”, ett fordon med frihet från registrering, körkort, försäkring och skatt. Åldersgräns 15 år, max 30 km/h, två av varandra oberoende bromsar och max 0,8 hästkrafter. Redaktör Harald Nielsen på tidskriften Motor döper nyheten till moped, ”mo” från motor, ”ped” från velociped. (År 1957 finns 400.000 mopeder i landet.)

Vi får fullständig religionsfrihet i Sverige. En svensk medborgare kan lämna statskyrkan utan att samtidigt gå in i ett annat kristet eller judiskt samfund.

Gösta ”Snoddas” Nordgren gör succé i Lennart Hylands radioprogram Karusellen.

Tage Erlander åker till USA i april 1952 och har ett informellt möte med president Truman. De gör upp om ett djupare, men mycket hemligt, samarbete mellan Sverige och USA. Bl.a ska Sverige försvaras med kärnvapen, om så behövdes, mot att FRA:s signalspaning görs tillgänglig för USA samt att Natos Polaris-ubåtar får gå längs svenska kuster.

I juni 1952 skjuts en svensk DC-3:a ner över Östersjön på internationellt vatten. Flygplanet hade utfört signalspaning med amerikansk utrustning. De sovjetiska makthavarna kände till Sveriges hemliga närmande till USA och Nato, och reagerade genom att låta skjuta ner planet.

Flygvapenchefen Bengt Nordenskiöld kräver i ett tal i Göteborg den 12 november 1952 att Sverige ska skaffa atomvapen.



Arriflex 16ST

1953

Svensk Filmindustri låter uppföra en ny ateljé i Filmstaden i Råsunda. Den kallas ”Nya ateljén”. (Ateljén tas i bruk i slutet av 1953 men står helt färdig först 1954. Med tiden kommer den att kallas ”Studio 4”.)

Erik Nordgren anställs som Filmstadens musikchef. (Det arbetet har han fram till 1967.) Hans föregångare var Eskil Eckert-Lundin som var musikchef 1946–1953.

Svenska AB Nordisk Tonefilm bygger ”norra Europas modernaste ljudstudio” på Katarinavägen 20 i Stockholm. Perfomaskiner och ett mixbord har Tonefilm skaffat från Klangfilm i Tyskland och hela satsningen har gått lös på 500.000 kronor. (Filmen Hon dansade en sommar från 1951 hade blivit en stor succé och gett goda inkomster.) På Katarinavägen blir det förutom en mixlokal med maskinrum och speakerbox även tre klipprum för ljudefterarbete. Nordisk Tonefilms direktionen håller till på Apelbergsgatan 58. Där finns även ett antal klipprum och en liten biograf, ett så kallat körrum.
(År 2011 är det Decibel Studios som håller till i Tonefilms gamla lokaler på Katarinavägen.)

Svenska AB Nordisk Tonefilm startar en egen journalfilm - Nuet.

1952 gjorde grammofonbolaget Metronome (bröderna Anders och Lars Burman) tillsammans med Europa Film en musikfilm med namnet Drömsemester. Nu, året därpå, övertar ett konsortium bestående av direktörena Sven Nicou, Mats Bjerke och bröderna Anders och Lars Burman Imago Films ateljé i Stocksund som får namnet Metronome Studios AB.

Under våren försöker Aga-Baltic intressera filmbranschen för ett 3D-format som heter Natural Vision. Tekniken förutsätter att biografen har två synkroniserade projektorer med 1800-meters filmkassetter, samt att publiken bär polariserade glasögon.

Den amerikanska 3D-filmen Bwana - djävulen har premiär på Rigoletto den 20 april.

En man vi namn Gunnar Löfgren börjar under tidigt femtiotal tillverka en serie perfomaskiner. AGA-Baltic är ingalunda ensamma om den saken på den svenska marknaden.

CinemaScope demonstreras för första gången i Sverige den 9 september på biografen Rigoletto i Stockholm. Projektionsduken är hela 15 meter bred. Branschtidningen Biografägaren skriver den 26 september om evenemanget: ”Den allra största vinsten med Cinemascope är kanske ändå inte bilden utan det stereofoniska ljudet – utomordentlig kvalitet och en klar och tydlig teknisk triumf.” Vid den här första demonstrationen använde man separata magnetfilmer med tre ljudspår. Ljudet låg alltså inte på bildfilmen när tekniken demonstrerades. Här kan du läsa en del tidningsskriverier om CinemaScope-tekniken.

Den 18 december har CS-filmen Den purpurröda manteln premiär på Rigoletto. Nu sitter magnetspåren på filmen och är fyra till antalet. Signaturen Robin Hood (Bengt Idestam-Almquist) skriver i sin recension i Stockholms Tidningen: ”Det stereofoniska ljudet är i och för sig bra, men bemästrades inte på Rigoletto. Det ekade. Ibland tyckte man att sjungandet kom från vestibulen bakom ens rygg.” Enligt samma tidning finns det trettio högtalare placerade på olika ställen i salongen.

Veckotidningen Filmjournalen, som grundades 1919, byter namn och inriktning. Från 1954 ska den heta Bildjournalen och huvudsakligen ägna sig åt musik.

Efter långdragna förhandlingar undertecknas ett vapenstilleståndsavtal i Korea. Det blir fred. Fem miljoner människor har dödats i kriget.

Det finns TV-mottagare i 45 procent av de amerikanska hushållen.

Dag Hammarskjöld blir vald till ny generalsekreterare i FN.

Samuel Becketts pjäs I väntan på Godot uruppförs i Paris.

DNA-molekylens struktur beskrivs av engelsmannen Francis Crick och amerikanen James D. Watson vid Cavendish Laboratory i Cambridge. (1962 får det tillsammans med Maurice Wilkins Nobelpris för sitt arbete.)

Felix Wankel uppfinner rotationskolvmotorn – wankelmotor

Arnold & Richter börjar tillverka ljudisolerande blimpar till sina 16 och 35 mm Arriflex-kameror. Färdig att filma väger en blimp med 35 mm-kamera cirka 25 kilo. Arri lanserar även en ny modell av sin 35 mm filmkamera. Den har beteckningen Arriflex 35 IIA och är försedd med en spegelslutare som har 180 graders öppningsvinkel.

W. Steenbeck & Co i Hamburg lanserar sitt första klippbord, modell ST 200. Bordet är avsett för 16 mm film, och är utrustat med fyra tallrikar och två motorer. Filmbilden projiceras på en liten duk i en huv.

20th Century-Fox lanserar Cinemascope, ett vidfilmsformat där bilden komprimeras och expanderas i sidled med hjälp av anamorfiska objektiv. Måttförhållandet för formatet är inledningsvis både 1:2,66 och 1:2,55, innan det slutligen bestäms till 1:2,35. Ljudet ligger på fyra magnetiskt spår (L, C, R och mono surround), placerade på båda sidor om filmkopians perforering. För att få plats med magnetspåren på Cinemascope-kopior har perforeringshålen gjorts mindre, 1,98x1,85 mm. Perforeringshål på vanliga filmkopior är 2,79x1,98 mm. Cinemascope kallas ibland för ”The Poor Mans Cinerama”.
Den första filmen i Cinemascope är Henry Kosters The Robe -53 (Den purpuröda manteln).

Stefan Kudelski i Schweiz lanserar Nagra II, en liten 1/4"-bandspelare med en fjäderdriven motor och ett rörbestyckat förstärkeri som drivs av batterier.

Nagra II har ett löstagbart utstyrningsinstrument (en modulometer) som sitter på bandspelarens vänstra kortsida.

Bandspelaren har ett raderhuvud och ett kombinerat in/avspelningshuvud. Måtten är 30 x 15 x 12 cm, maximal spolstorlek 5", bandhastigheten 19 cm/sek (7 1/2"), bandet rullar från höger till vänster, frekvensgången 50-10.000 Hz och signal/störförhållandet 55 dB.

Elektroniken är uppbyggd kring 4 rör: 2 x DAF96 och 2 x DL94. Rören drivs av batterier, 2 x 67,5 och 2 x 1,5 volt. Den fjäderdrivna motorn är tillverkad av den schweiziska grammofontillverkaren Thorens, men ombyggd av Stefan Kudelski.

Precis som med Nagra I pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete av Nagra II. (Det hinner bli Nagra II, II b, II C och II CI, innan det 1958 är dags för Nagra III.) I slutet av 1953 har företaget Kudelski SA 11 anställda.

Den nya Maihak-bandspelaren, Reportofon MMK 3, finner sin marknad bland radioreportrar och en del dokumentärfilmare. Apparatens elektronik är uppbyggd kring 3 elektronrör (DAF 91), som drivs av battrier (100 och 1,5 volt). Den fjäderdrivna motorn ger 7,5 minuters inspelningstid. Maihak MMK 3 saknar utstyrningsinstrument, väger 8,5 kilo och har måtten är 32 x 24 x 11,5 cm. Bandhastigheten är 19 cm/sekund, frekvensgången 60-6.500 Hz och dynamiken 50 dB. Apparaten kan beställas för pilotton.
(År 1955 kommer en version med beteckningen MMK 3 tr, som istället för rör har 5 transistorer. MMK 3 tr har även förbättrad frekvensgång, 60-8.000 Hz.)
MMK = Maihak-Magnetton-Koffer.

Ampex i USA presenterar en ny 1/4"-bandspelare, modell 350. Den kan beställas för antingen 9,5/19 cm/s eller 19/38 cm/s. Snabbspolningen kontrolleras med tryckknappar och bandspelaren har ett separat nätaggregat. (1956 kostar modell 350 $1.315.)

Shure i USA lanserar en sändarmikrofon de kallar Vagabond 88. Den har en räckvidd på c:a 5 meter. (Pris 1955, $700.)

Engelsmannen Peter Walker lanserar en ny förstärkare. Den heter Quad II, och har en uteffekt på 15W.

Den första användbara fälteffekttransistorn lanseras. Det är en JFET.

Kungl. Telegrafverket byter namn till Televerket.

Göteborg får sitt första reningsverk.

Coca Cola börjar säljas i Sverige.



Sven Fahlén, ljudtekniker på Europa Film, berättar:
”Den 10 maj 1953 anställdes jag på Europa Film, och den första filmen jag arbetade med på min nya arbetsplats hette Marianne, regisserad av Egil Holmsen. Sven Rydh var A-ljud, Olle Törnberger körde kameran, och jag fick ta hand om mikrofonen. Tre på ljudet, således. Utrustningen bestod av mixbord, tillverkat av Klangfilm (4 in och 1 ut), tonkamera, också av Klangfilms fabrikat (transversal teknik), samt en Klangmikrofon.

Mixlokalen på Europa Film var vid den här tiden bestyckad med ett mixbord, tillverkat av Klangfilm, från nån av ljudbussarna (4 in och 1 ut), två grammofonverk, och en 1/4" Magnacord-bandspelare. Maskinrumstekniken bestoda av tre optiska avspelare för musik och effekter. Dialogen från arbetskopian (fine grain) gick i projektorn. I maskinrummet fanns också två tonkameror av Klangfilms fabrikat, en för 35 mm film och en för 16 mm.

Årsskiftet 1953-54 var lilla julafton för vår ljudchef, Bengt Runsten. Han hade köpt in tre stycken Ampex-bandspelare utrustade med pilottongivare (nätfrekvensen modulerad med 14 kHz). Därtill två avspelningsbandspelare, Klangfilm, för perfo 17,5 mm, samt en för inspelning 17,5 mm. Samtidigt byggdes de tre optiska avspelarna om till perfo 17,5 mm med MWA avspelningshuvuden. Nere i mixlokalen installerades ett nytt mixbord, 6 kanaler in och 1 ut, byggt och konstruerat av Kurt Söderkvist, och bestyckat med Quadförstärkare. Två nya grammofonverk (EMT) kom också på plats, tillsammans med den gamla Magnacorden (1/4" bandspelaren).

Första filmen ljudlagd med 17,5 mm perfo var Hjälpsamma Herrn, vinter 1954. Dialogen var fortfarande på optisk 35 mm. Slutmix gjordes till en optisk kamera.

Den första filmen inspelad med Ampex-bandspelare var Flicka med Melodi, februari-mars 1954. Filmen var ljudlagd på 17,5 mm magnetfilm. Slutmixen gjordes direkt till optisk 35 mm.

Under 1956 började vi slutmixa reklam- och beställningsfilm till 1/4" band, istället för till optisk film. Första långfilm slutmixad till 1/4" blev Bengt Järrels Där möllorna gå..., senhösten 1956. Ett separat överspelningsrum för 17,5 mm, 16 mm, optisk 16 mm och 35 mm, samt 1/4" blev iordningsställt hösten 1956, med Lennart Andersson som bas.

Mellan 1956 och 1964 gjordes alla filmmixningar till 1/4", såvitt jag kommer ihåg. Främsta anledning var det bättre signal/brus föhållandet. Bandekot var inte heller så besvärande på 1/4", som på 17,5 mm magnetfilm, och det var lätt att klippa i slutmixar vid kompletteringar. Andra fördelar var låga bandkostnader, och att 1/4"-slutmixarna var enkla att arkivera.”
Läs hela Sven Fahléns berättelse.

Lars Klettner, ljudtekniker på Europa Film från 1 juni 1956:
”Vi köpte Ampex-bandspelare modell 400 någon gång mellan 1953-54. Senare införskaffades också modell 300 och 350. Innan Ampexarna var det optisk tonkamera som gällde.

På Europafilm använde vi en liten pilottonsmodul med en oscillator som alstrade 14 kHz. Tekniken byggde på att 14 kHz-tonen modulerades med styrtonen från filmkameran (50 Hz) och spelades in över bandets hela bredd tillsammans med ljudinformationen. Vid överspelning till perforerad magnetfilm filtrerades 14 kHz-tonen bort med ett brant filter, medan den återstående 50 Hz-tonen fick styra avspelningsmaskinen.

En exteriörinspelning var en komplicerad historia på den tiden, eftersom 220 volts-nätet sällan fanns tillgängligt. Ljudbussen lastades med Ampexmaskinen (vikt cirka 50 kilo), fyra stycken 12 volts blyackumulatorer, en omformare för 24 volt in och 220 volt ut, samt en kontrollenhet för rätt volttal och exakt frekvens. Mycket lyft och släp. Senare användes givetvis Nagra vid inspelning, fast inte med Neopilot, utan med Europafilms hembyggda 14 kHz tillsats. Den första filmen med Nagra som inspelningsmaskin på Europafilm var Yngve Gamlins Är du inte riktigt klok? (1964). Metoden med 14 kHz pilotton hängde med på Europa Film ända till dess Stereo-Nagran gjorde sitt intåg.”
Lars Klettners filmografi.



Maihak MMK 3 Ampex modell 350


Sixten Lingheim vid Nordisk Tonefilms nyinköpta mixbord

Ulf Park berättar: ”Sixten Lingheim var en av grundarna till SELA, men också chef för Nordisk Tonefilms ljudateljé. Mixbordet på bilden är av KLANGFILMS tillverkning, och var egentligen gjort för att användas vid synkinspelning. Det hade bara fyra ingångar, så man köpte också ett tvåreglarsbord som kopplades ihop med fyrareglarsbordet, och man fick på det viset 6 ingångar. Eftersom det var inspelningsmixrar så var alla ingångar avsedda för mikrofonnivå, varför Lennart 'Snöret' Gustafsson fick bygga dämpsatser på alla avspelningsmaskiner. Knappast bra ur störningssynpunkt, men det fungerade otroligt bra i alla fall. Jag tror att bordet hängde med i 5-6 år, varefter det ersattes med ett LYREC-bord.”



1954

Den genomsnittliga inspelningskostnaden för en svensk långfilm är för närvarande 430.000 kronor.

Råfilmen blir allt ljuskänsligare. Det gör att det börjar bli populärt att filma ”på plats”, dvs. utanför ateljéerna. Man kommer närmare verkligheten. Billigare blir det också. Läs artikel ur oktobernumret av Biografägaren.

Film-Teknik börjar framkalla och kopiera 35 mm färgfilm.

Stig Olins Gula divisionen, fotograferad av Göran Strindberg, är den första svenska långfilmen i Eastmancolor.

AGA har installerat Cinemascope på 105 biografer i Sverige, varav 20 i Stockholm.

Under hösten demonstreras ett ljudsystem som heter Perspecta Sound på biografen Palladium i Stockholm, och ett par CinemaScope-filmer som distribueras med Perspecta Sound visas på Palladium och China under november månad. Den nya tekniken beskrivs i handlingarna som ett ”directional sound system”, som gör det möjligt för biografägaren att få en något mer spektakulär ljudupplevelse ur ett optiskt ljud i mono, och slippa en del av de kostnader som en fullt utbyggd magnetljudsteknik innebär. (Perspecta-tekniken blir dock kortlivad. Några år, sedan var den borta.)
Här finns en instruktionsbok
.

Det finns TV-mottagare i 55 procent av de amerikanska hushållen.

Starka krafter vill ha en reklamfinansierad television i Sverige, och för att demonstrera hur det kan bli arrangeras en Sandrew-vecka i Stockholm, mellan den 17 och 22 maj. Med hjälp av två lånade Marconikameror och en personal på 25 man (plus tio på Tekniska Högskolan), förvandlats Sandrews filmstudio på Lästmakargatan till en TV-studio, som dagligen sänder två timmar television med reklaminslag till mottagare som placerats ut på biografer, i varuhus och - i riksdagshuset.

Radiotjänst köper de två TV-kameror som använts under Sandrew-veckan och hyr in sig i Kinocentralens filmateljéer i en gammal gymnastikbyggnad belägen vid Svea Artilleriregementes nedlagda kaserner på Valhallavägen 117 i Stockholm (A 1). En första TV-sändning genomförs den 29 oktober. Därefter sänder Radiotjänst regelbundet, varje onsdag.

AGA börjar tillverka TV-apparater.

Den 7 oktober gör skivbolaget Swedish Society Discofil en inspelning med Hovkapellet som spelar Midsommarvaka med Hugo Alfvén själv som dirigent. Inspelningen sker i Kungliga Musikaliska Akademiens stora hörsal på Nybrokajen i Stockholm och den blir Sveriges allra första grammofoninspelningen i stereo. Ansvariga för inspelningen är Hans Peter Kempe, Mark Blomberg och Kjell Stensson. Bandspelaren de använder är en Lyrec TR2/AR2 med ett stereoinspelningshuvud från Bogen i Tyskland. En andra Lyrec-förstärkare (AR2) har de fått låna av Svensk Filmindustri. Mikrofonerna är två Neumann U47 placerade med 1,5 meters mellanrum på tre meters höjd och inställda så att de är rundtagande. Det görs samtidigt en monoversion, och det är den som ges ut till julhandeln det här året. (Stereoversionen ges ut 1959.)

Paramount Pictures vidfilmsystem heter VistaVision och spelas in med en speciell filmkamera, utrustad med en liggande kassett. Filmen går alltså horisontellt genom kameran, precis som i en stillbildskamera. Matningen tar 8 perforeringshål per bildruta. Bildfönstret är 37,7 x 25,2 mm. Objektiven som används är inte anamorfiska, utan tillverkade för Leicas småbildskameror.
Eftersom många biografägare tyckte att det var på tok för dyrt att installera magnetljud, och Paramount tyckte att det kostade alldeles för mycket att mixa för stereo och att lägga magnetstrip på kopiorna, bestämde man sig för att behålla det optiska ljudspåret på VistaVision-kopiorna. Men någonting som ger intryck av stereo vill man trots allt ha. Paramount satsar därför på Perspecta Sound. Ett vanligt mono-ljudspår, mixat med tre ohörbara kontrolltoner (30, 35 och 40 Hz), som styr ljudet till någon av de tre högtalarna bakom duken. Det blev inte stereo, men ljudet flyttade i alla fall på sig.
(Den sista filmen med Perspecta sound gjordes 1957.)

Eastman Kodak Company lanserar Tri-X, en snabb, svartvit stillbildsfilm för 35- och 120-format. Tidigare har den bara funnits som bladfilm.

På inrådan från Bavaria Film i München börjar W. Steenbeck & Co i Hamburg att konstruera ett klippbord för Cinemascope, ST 500.

Mikrofontillverkaren Neumann lanserar KM54, en liten kardioid med nickelmembran.

Leo Fender lanserar en elgitarr med solid kropp, Fender Stratocaster.

Bill Haley och The Comets spelar in de första rock'n'roll klassikerna Shake, Rattle and Roll och Rock around the clock.

Elvis Presley spelar in blueslåten That’s All Right på Sun Records i Memphis, Tennessee.

Det amerikanska företaget IDEA Inc., lanserar världens första batteridrivna transistorradio, Regency TR-1.

RIAA (Recording Industry Association of America) publicerar sin standard för inspelning och avspelning av grammofonskivor, RIAA-kurvan. Från 1955 är den inbyggd i de flesta nya förförstärkare.

På New York Audio Show lanserar företaget Acoustic Research (AR) en högtalare med namnet AR-1. Det som är speciellt men AR-1 är att högtalarlådan är liten. Den ryms bland böckerna i en bokhylla, och trots sin litenhet kan AR-1 återge låg bas. Samtidens alla övriga hi-fi högtalare är stora, just för att kunna återge den låga basen.

Småbildskameran Leica M3 presenteras på Photokina i Köln.

Telefunken börjar sälja sin 1/4"-bandspelare modell M5 (Magnetophon 5).

Bilderberggruppen har sitt första årliga möte på Hotel de Bilderberg i den lilla nederländska staden Oosterbeek.

Den första svenskbyggda elektroniska datamaskinen tas i bruk. Den heter BESK (Binär Elektronisk Sekvens Kalkylator) och är tio meter lång, två meter hög, en halv meter bred, väger 30 ton och är uppbyggd av 2.400 elektronrör. Den används huvudsakligen för meteorologiska beräkningar och för att tillfredställa militära behov av skjuttabeller till granater. Också Saab är stor kund, och använder maskinen bl.a. till att beräkna vibrationer i flygplansvingar. (BESK var under en kort tid världens snabbaste dator.)

Den första svenska forskningsreaktorn startar. Den är döpt till R1, och är en tungvattenreaktor med 1 MW effekt, inhyst i ett bergrum på KTH i Stockholm.

L. M. Ericsson börjar tillverka ny typ av telefonapparat, Ericofon, även kallad Kobra.

Det finns två miljoner telefoner i Sverige.



Telefunken M5



”Akustikerns arbetsmetod:
Vid direkt tagning med ljudkamera erfordras tre man för ljudtagningen, en vid mikrofonen, en vid kontrollbordet och en vid ljudkameran. Då man använder magnetofon (bandspelare) för originaltagningen, klarar två man arbetet. Magnetofonen behöver nämligen ingen passning under tagningen utan kan startas och stoppas av akustikern från kontrollbordet. Hans assistent, mikrofonpassaren (B-ljudet), har att följa skådespelarna med mikrofonen och vrida denna så att den känsligaste riktningen alltid är vänd mot den talande. Detta fordrar stor påpasslighet särskilt vid hastigt replikskifte. Undantagsvis används fler mikrofoner, varför det kan behövas mer än en mikrofonpassare. - Det är vanligt att akustikern sitter i ateljén med sitt kontrollbord och lyssnar till upptagningen med ett par högklassiga hörtelefoner. Han kan då bättre följa scenen och dirigera mikrofonpassaren än om han sitter i ett särskilt kontrollrum med dålig sikt över uppställningen.”
Texten kommer från Fotografisk handbok, Stockholm 1958, och är skriven av Civilingenjör Stellan Dahlstedt, teknisk chef på Svensk Filmindustri.



1955

Europa Film fyller 25 år.

Svensk Filmindustri har 176 fast anställda i Filmstaden, varav 47 på laboratoriet och 16 på ljudavdelningen.

Tidskriften Populär Radio, som getts ut sedan 1929 och som under 1954 haft namnet Populär Radio och Television, får nu namnet Radio och Television.

I USA inviger man nöjesparken Disneyland.

Michael Todd och American Optical Co introducerar Todd-AO, ett vidfilmformat som fotograferas med en 65 mm bred film. Kopiefilmen håller 70 mm för att ge plats åt sex magnetiska ljudspår (L, LC, C, RC, R och mono surround). Måttförhållandet är 1:2,2.

Filmkameratillverkaren Arnold & Richter i München lanserar en kombinerad bild- och ljudkamera, Arricord 35. Det är en blimpad kamera för 35 mm film, med en inbyggd 17,5 mm magnetfilmbandspelare tillverkad av Klangfilm. (Blimp = ljuddämpande hölje.)

Företaget Kudelski SA i Schweiz lanserar Nagra II CI, en liten 1/4"-bandspelare med en fjäderdriven motor och ett rörbestyckat förstärkeri som drivs av batterier.

Nagra II CI har ett utstyrningsinstrument (en modulometer) som sitter fastskruvat på fronten. (Nagra II från 1953 hade ett löstagbart instrument.) Nagra II CI har dessutom sina elektroniska komponenter monterade på kretskort. Tidigare modeller hade sladdar mellan lödpunkterna.

Elektroniken i Nagra II CI är uppbyggd kring 7 rör: 3 x DAF96, 1 x DF64 och 3 x DL94. Bandspelaren har måtten 30,5 x 15,3 x 12 cm, och den väger 5,9 kg med batterier och band.

(1956 hade företaget Kudelski SA 17 anställda. Totalt byggdes 107 exemplar av Nagra II CI.)

H. Maihak AG i Tyskland lanserar 1/4"-bandspelaren Reportofon MMK 6. Den är bärbar och har en fjäderdriven motor som går 12 minuter innan den åter måste dras upp. (MMK 3 klarar 7,5 minuter.) Om du vill kan du dra upp motorn i MMK 6 under inspelningens gång.

Bandspelarens elektronik, uppbyggd kring 16 transistorer, drivs av 6 batterier av D-typ. MMK 6 har fyra tonhuvuden (radering, pilotton, inspelning och avspelning). Bandhastigheten är 19,05 cm/sek och inspelningen sker på helspår. Bandspelaren har 2 mikrofoningångar.
Frekvensgången är 60-10.000 Hz.
Spoldiameter: 5" (13 cm).
Mått: 35 x 23 x 11 cm.
Vikt: 14 kg.
Maihaks reklamtext lyder: ”Inte tyngre än en symaskin”.

Tokyo Tsushin Kogyo (Tokyo Telecommunications Engineering) lanserar varumärket Sony, och sin första transistorradio, TR-55. Ordet Sony har sina rötter i det latinska sonus, som betyder ljud, ton, klang.

64 procent av de amerikanska hushållen har åtminstone en TV-apparat.

Warszawapakten bildas.

Den 6 oktober lanseras Citroën DS (”Paddan”) på bilsalongen i Paris. Bilen är utrustad med bl.a. gashydraulisk fjädring, servobromsar med skivor runt om, servostyrning och en halvautomatisk växellåda.

En allmän sjukförsäkring införs i Sverige. Dessutom lagstadgas om en betald tre månaders ledighet för yrkesarbetande kvinnor vid barnsbörd.

Gunnar Sträng efterträder Per Edvin Sköld som finansminister.

Motboken avskaffas, och det folkomröstas om högertrafik. Vänstertrafiken bör behållas, menar 82,9 procent av de röstande.

En Volvo PV 444 kostar 8.500:-. En Saab kostar 6.950:- och en Volkswagen 6.450:-.

Under hösten sänder Radiotjänst television cirka 5 gånger per vecka.
Alf Sjöberg regisserar Shakespeares Hamlet för TV-teatern, med Bengt Ekeroth som Hamlet och Anita Björk som Ofelia. En stor framgång. (Mellan 1955 och hösten 1958 sänder TV-teatern ett femtiotal förställningar.)

Radion får en P2-kanal.

Bara 30 av landets 133 städer har avloppsreningsverk.

En första svensk charterresa går med flyg från Bromma till Mallorca.



Nagra II CI




 

Klicka på knapparna om du är intresserad av det tekniska



1956

SF-direktören Birger Juberg reser under året till USA för att förhandlar om inspelning av en ny amerikansk TV-serie i Filmstaden, Rough Sketch. Man kom överens och det gjordes ett pilotavsnitt, men mer blev det inte.

De svenska cinemascope-systemet Agascope användes för första gången till filmen Gorilla, som spelades in mellan 1955-56. Ingenjör Evert Aulin på AGA hade bara fått fram ett enda objektiv till inspelningen, och det fick man klara sig med. AGA kom snart igång med tillverkning av en serie objektiv i brännvidderna 46, 75 och 105 mm. (Agascope-objektiv med brännvidden 210 mm tillverkas från 1959. Mellan åren 1956-1965 fotograferas 19 svenska filmer i Agascope.)

När vidfilmformatet Cinemascope slog igenom 1953 ville många biografägare gärna att filmer skulle visas i ett bredare bildformat. I Sverige börjar man använda formatet 1:1,66, som introducerades av Paramount 1953.

Det här året gör stockholmarna 16,8 miljoner biobesök. Svenskarna går på bio som aldrig förr - inte senare heller för den delen. Efter 1956 lutar kurvan stadigt nedåt.

Ingmar Bergmans film Sommarnattens leende tilldelas Prix de l'humour poétique (för poetisk humor), vid filmfestivalen i Cannes. Ingmar Bergman vill nu göra Det sjunde inseglet, men SF:s direktörer tycker att den verkar alldeles för smal, men låt gå. Eftersom Bergman vunnit pris i Cannes ger de motvilligt med sig och ställer sex veckors inspelningstid och 15.000 meter film till förfogande.

Stellan Dahlstedt skriver i personaltidningen Vi på SF om Filmstadens ljudavdelning.

Radiotjänst börjar sända skivprogrammet Sveriges bilradio, med C-G Hammarlund som programledare. Antalet radiolicenser är uppe i 2,5 miljoner.

Riksdagen beslutar att Radiotjänst skall få ensamrätt på TV-sändningar i Sverige.

Ett tjugotal personer anställs av Radiotjänst för att ”tjänstgöra som hjälppersonal vid reguljära TV-sändningar” vid A1 på Valhallavägen.

Nackasändaren tas i bruk den 15 september för sändningar av television över stockholmsområdet. Samma dag startar Radiotjänst reguljära TV-sändningar.

Ett tiotal TV-teateruppsättningar genomförs under året.
Den 26 september börjar Filmkrönikan sändas. Först ut som programledare är Arne Weise.
(År 1958 är det Gunnar Oldins tur. Nils-Petter Sundgren tar över 1963.)

LO köper Aftonbladet och Stockholmstidningen av Torsten Kreuger.

Volvo premiärvisar sin nya modell, Amazon.

Findus introducerar fiskpinnar i Sverige.

En Neumann U47 kostar 1290 kronor.

Den 12 oktober finns Harry Martinsons rymdepos Aniara att köpa i bokhandeln.

Gitarristen Les Paul gör 8-kanals inspelningar med hjälp av Ampex nya Sel-Sync teknik - Selective Synchronous Recording.

En ljudinspelningsapparatur för perforerade 1/4" magnetband, har konstruerats av The Technical Research Division vid National Film Board of Canada. Utrustningen går undet namnet Sprocketape, och är avsedd för upptagning av synkront ljud vid filminspelning. Bandhastigheten är samma som för 16 mm film (36 feet/min). Sprocketape-utrustningen väger 30 kilo.

Revox-bandspelaren modell A36, börjar säljas.

Paillard Bolex i Schweiz lanserar en 16 mm fjäderdriven filmkamera, modell H16 Reflex.

Elvis Presley slår igenom med Heartbreak hotel.

Eurovision Song Contest hålls för första gången. (Schweiz vinner.)

Det finns TV-mottagare i 71 procent av de amerikanska hushållen.

IBM lanserar världens första hårddisk, 305 RAMAC (Random Access Method for Accounting and Control). IBM 305 RAMAC innehåller 50 skivor med en diameter på 61 cm (24"). Lagringskapaciteten motsvarar cirka 4,9 MB.

Suezkrisen inleds den 26 juli med att den egyptiske presidenten Nasser nationaliserar det fransk-brittiska Suezkanalbolaget. I slutet av oktober anfaller israeliska förband Egypten och ockuperar större delen av Sinaihalvön.

Världens första kommersiella kärnkraftverket startar i England.

I oktober utbryter Ungernrevolten med våldsamma demonstrationer i Budapest.



Agascope-objektiv





Antal miljoner biobesökare i Sverige åren 1956 - 1997

1957

Svensk Filmindustri överlåter från den 1 januari laboratorieverksamheten i Filmstaden till AB Film-Teknik. Tanken är att Film-Teknik ska arbeta med svartvit film i Filmstadens labb och ägna sig åt färgfilm på Råsundavägen 101. SF fortsätter att driva Filmstadens text- och stillbildslaboratorium i egen regi.

Fastighetsaktiebolaget Hufvudstaden köper en tredjedel av aktierna i filmlaboratoriet AB Film-Teknik.

Sandrews övertar Terrafilm. (Lorens Marmstedt kvarstår som aktieägare i Terrafilm till 1959.)

Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet tilldelas juryns specialpris vid filmfestivalen i Cannes.

Gustav Roger blir ateljéchef för Filmstaden i Råsunda.

Ateljé- och produktionschefer för Filmstaden genom åren:
1920: Kapten Helge Söderbom, direktör för SF:s anläggningar i Råsunda. (Han arbetade för SF 1920-21 och återgick sedan till det militära.)
1921: Major August Schenström, ateljéchef. Han hade tidigare haft samma befattning för Skandia i Långängen. (Han slutade ganska snart och började i stället arbeta som svensk representant för United Artists.)
1923-33: Vilhelm Bryde, arkitekt o. chef för Filmstaden 1923-26, produktionschef för Film AB Minerva 25-31, produktionschef SF 31-33.
1933-41: Karin Swanström, produktionschef och konstnärlig rådgivare. (Hon bestämde vilka filmer som skulle göras.)
1933-41: Löjtnant Stellan Claësson, ateljéchef.
30-talets slut till -49: Axel Lindberg, administrativ chef för Filmstaden. (Lindberg var en f.d. bankdirektör som bland annat arbetat i Kreuger & Toll. När SF fick en ny styrelse i februari 1933 blev han en av medlemmarna.)
1941-48: Harald Molander, produktionschef. (Dock utan rätt att bestämma vilka filmer som skulle spelas in. Det gjorde SF:s VD 1942-61 Carl Anders Dymling. Åren 1943-49 tillsammans med Victor Sjöström som under den perioden var konstnärlig ledare med ansvar för filmproduktionen.)
1948-63: Harald Molander, chef för Filmstaden.
1957-68: Gustav Roger, ateljéchef.
1962: Kenne Fant, produktionschef.
1963: Kenne Fant blev VD. Allan Ekelund tog över rollen som produktionschef.

Anders Sandrew avlider den 12 oktober.
Hans företag blir en stiftelse med Eric Wennerholm som chef.

Under arbetet med Cabirias nätter konstruerar Leo Catozzo (filmens klippare), en sinnrik tejpskarvapparat för film. Året därpå öppnar han fabrik och startar serietillverkning.
(Leo Catozzo tilldelas år 1989 en Oscar [Technical Achievement Award], för sin skarvapparat. Motiveringen lyder: ”The Catozzo Splicer has greatly assisted the craft of film editing. Incorporating the use of self-perforating adhesive tape, the picture, dialogue and music can be cut, divided, joined, unjoined and rejoined without losing a single frame of film.”)

Radiotjänst byter namn till Sveriges Radio, och börjar sända TV-programmen Tekniskt magasin, Kvitt eller dubbelt och Perry Mason. I september är antalet TV-licensbetalare uppe i 57.000.

Bengt Runsten på Europa Film har utvecklat en galvanoutrustning för framställning av matriser som används vid pressning av grammofonskivor. Nu börjar den marknadsföras. (Den kom med tiden att säljas till ett 50-tal länder i alla världsdelar.)

Engelsmannen Peter Walker lanserar en elektrostatisk högtalare med beteckningen Quad ESL 57.

Laboratorium Wennebostel, Labor W (som byter namn till Sennheiser Electronic år 1958) visar upp ett sändarmikrofon som de har utvecklat tillsammans med Norddeutscher Rundfunk, NDR. (Den börjar säljas 1958 av Telefunken under namnet Mikroport.)

EMT (Elektro-Mess-Technik) introducerar ett elektromekaniskt plåteko, EMT 140. Efterklangstiden kan varieras mellan 1,2 och 6 sekunder och frekvensgången är 30-12.000 Hz. Ekot väger ungefär 270 kg och har måtten (LBH) 2,5 x 0,35 x 1,2 meter. Plåten är 0,5 mm tjock.

Sovjetunionen blir först med att skicka upp en satellit i en bana runt jorden. Den heter Sputnik och väger 83,5 kilo. En månad senare upprepas bedriften, när Sputnik 2 (509 kilo) skickas upp i rymden med hunden Lajka ombord.

I USA publiceras Jack Kerouacs roman On the Road. (I Sverige heter den På drift och släpps 1959.)

AGA är först i Sverige med att tillverka transistorradioapparater.

AGA-Baltic lanserar en ny modell av sin filmprojektor. Den är anpassad för Cinemascope och har extra kraftig objktivhållare och kurvad filmbana.

Victor Hasselblad lanserar en ny modell av sin enögda spegelreflexkamera för 6x6 cm-formatet. Den nya kameran heter 500 C, och är utrustad med objektiv som har helsynkroniserad centralslutare.

En ny lag förkortar arbetstiden till 45 timmar per vecka.

Det går en influensaepidemi över världen. I Sverige kallas den Asiaten.

Albert Camus tilldelas Nobelpriset i litteratur.





Smultronstället
Mikrofonen i bildens överkant
är en Western Electric 633A.

Det sjunde inseglet

1958

Ingmar Bergmans Smultronstället tilldelas Guldbjörnen vid filmfestivalen i Berlin. Nära livet får pris för bästa regi vid festivalen i Cannes.

Vid filmfestivalen i Cannes den 2 maj körs en magnoptisk visningskopia av Arne Sucksdorffs film En djungelsaga. Förutom ett vanligt optiskt ljudspår, som enbart används i de fall biografen saknar utrustning för magnetisk avspelning, har kopian också två magnetiska spår, placerade utanför filmremsans perforering. På det ena magnetspåret finns ljudet för högtalaren bakom duken, och på det andra spåret (effektkanalen) finns ljudet för de högtalare som är placerade ute i salongen. Från effektkanalen hörs gatuljud, åska, skogens fåglar och en del musik. Alla ljud är i mono. Magnetbeläggningen utförs av Ragnar Wendin i Stockholm. Cannes-festivalens Commission Supérieure Technique du Cinéma, ger filmen en utmärkelse för ljud och effekter inspelade på magnetiska ljudspår.

Vid premiären den 7 oktober av Hasse Ekmans Jazzgossen på Röda Kvarn i Stockholm körs en tvåkanalig magnoptisk filmkopia. Filmson i Aftonbladet skriver: ”En bra film eller en dålig? Bådadera. Men mestadels god show med fantastiskt fint ljud.” Lill i SvD: ”Färgen är på det hela taget lyckad och musikåtergivningen utmärkt, med ett extra effektljud ur högtalarna i salongstaket som förhöjande faktor.”

Även filmerna Musik ombord, Mannekäng i rött och Laila, får premiärkopior med magnetiskt ljud.

Biografen Vinterpalatset på Norra Bantorget i Stockholm byggs om för Cinemiracle och Cinerama, med en projektionsduk som krökts i 80 grader och har måtten 20 x 8 meter. Salongen rymmer 913 besökare. Den 4 september har filmen Windjammer premiär. Den kommer att gå för fulla hus på Vinterpalatset i 20 månader.

Under året görs det magnoptiska visningskopior till fyra svenska filmer.

Lennart Berns bildar produktionsbolaget Omega-Film AB med adress Birger Jarlsgatan 23 i Stockholm. (Omega Film AB köper Nordisk Tonefilm 1969 och med stora skulder tvingas man ställa in betalningarna i april 1971. Företagsnamnet har sedan dess återkommit två gånger. Peter Koropénin bildar Omega Film & Television AB 1982, och Lennart Dunér Omega Film AB 1984.)




Moderna museet öppnar i före detta Marinens Exercishus på Skeppsholmen i Stockholm. (Pontus Hultén blir museets chef åren 1959 - 1973.)

VM i fotboll hålls i Sverige och betyder ett genombrott för televisionen över hela landet. I juli är antalet TV-licensbetalare uppe i 150.000.

TV-teatern skaffar sig en egen fast ensemble med åtta medlemmar. Gunnel Broström, Hans Strååt, Nadja Witzansky, Ingvar Kjellson, Aino Taube, Erik Strandmark, Erik ”Bullen” Berglund och Jan Malmsjö. Allt under ledning av Henrik Dyfverman. Ett tjugotal TV-teateruppsättningar görs under året.

Första spadtaget tas till ett nytt radiohus på Gärdet i Stockholm. (Bygget står klart 1961.)

Sveriges första stereoskiva blir en EP för Metronome med Harry Arnold, Dancing With My Fair Lady, inspelad i en av filmateljéerna på Europa Film den 28 november. Ljudtekniker är Bengt Runsten.

Volvo introducerar PV 544.
(Under PV-modellernas 21 åriga historia [1947-1965] tillverkas 440.000 vagnar.)

IKEA öppnar ett första möbelvaruhus i Älmhult. (Företaget grundades 1943 av lantbrukarsonen Ingvar Kamprad i Elmtaryd, Agunnaryd.)

Åke Senning vid Karolinska Sjukhuset utför det första implantatet av en pacemaker. Apparaten är konstruerad av Rune Elmqvist och innehåller bl.a. två transistorer.

Kvinnor får rätt att bli präster.

Skolaga förbjuds.

I tidskriften Radio och Television finns artiklar som berättar att man i USA sedan någon tid experimenterar med stereofoniska inspelningar på grammofonskivor.

Rundradion i Finland (YLE) inleder regelbundna TV-sändningar.

Jack Kilby vid Texas Instruments och Robert Noyce vid Fairchild lyckas oberoende av varandra tillverka de första integrerade kretsarna. Jack Kilbys krets innehåller fem komponenter.

Det japanska företaget Tokyo Tsushin Kogyo (Tokyo Telecommunications Engineering) byter namn till Sony. Företaget grundades år 1946 av Akio Morita och Masaru Ibuka.

Ampex i USA börjar sälja modell 351, en stationär 1/4"-bandspelare som kan beställas för antingen 9,5/19 cm/s eller 19/38 cm/s. Modell 351 har samma bandtransport som modell 350. Det som skiljer är elektroniken. Och att modell 351 har inbyggt nätaggregat. Det har inte modell 350.

Stefan Kudelski från Schweiz lanserar Nagra III, en batteridriven 1/4"-bandspelare med en servokontrollerad elektrisk motor. Elektroniken i en Nagra III är uppbyggd kring 38 germaniumtransistorer och 15 dioder. (Nagra I och Nagra II hade elektronrör.)

Maximal spolstorlek: 5" (7" med öppet lock).
Strömförsörjning: batterier 12 x 1,5 volt (18 volt) eller nätaggregat.
Bandhastigheter: 9,5-19-38 cm/sek.
Frekvensgång: 30-15.000 hz vid 38 cm/sek.
Svaj: 0,06% vid 38 cm/sek.
Signal/brusförhållande: 58 dB.
Bandspelaren har en mikrofoningång och en linjeingång.
Dessutom en balanserad linjeutgång och en hörtelefonutgång, 50 ohm.
Dimensioner: 35,6 x 24,2 x 10,9 cm.
Vikt, med batterier: 6,3 kg.

(Bandspelaren kan användas vid filminspelning om den är utrustad för att kunna spela in kamerans pilotton [synksignal]. Nagran får sitt Neopilot-synksystem först 1961-62. Till dess förser många sina Nagra-bandspelare med det tyska synksystemet för tvärmagnetiserad pilotton.)

Det här året har Kudelskis fabrik 24 man anställda.
Vid slutet av året har redan 240 Nagra III-bandspelare blivit sålda.
Bandspelare med fjäderdrivna motorer blir allt svårare att sälja.
Här finns en Nagra III-manual, en PDF-fil på 5,8 MB.

Schweizaren Georges Quellet har konstruerat en liten batteridriven och transistoriserad bandspelare med namnet Stellavox, modell Sm 4. Målgruppen är radioreportrar.

Bandhastighet: 19,05 cm/sek.
Spoldiameter: 3". (Bandet rullar från höger till vänster.)
Speltid: 12 minuter.
Frekvensgång: 60-14.000 Hz.
Störnivå: -50 dB.
Storlek: 6 x 12 x 26 cm.
Vikt: 1,8 kg.

Apparaten innehåller sju transistorer och en germaniumdiod monterade på ett kretskort. Drivsspänningen på 8 volt kommer från 4 uppladdningsbara blyackumulatorer. Bandspelaren kostar 1.250 DM. En dynamisk mikrofon ingår i priset.

(Modell SM 4b var avsedd för filminspelning med pilotton och lanserades något senare.)

Fi-Cord 1A är en variant på Stellavox Sm 4 som tillverkas på licens från Stellavox i Schweiz för Fi-Cord Ltd av Erskine Laboratories Ltd, Scarborough, England. Bandspelaren har 8 transistorer, två bandhastigheter och drivs med 8 volt från fyra små 2 volts laddbara blyackumulatorer som räcker 1,5-2 timmar vid 7 1/2" och 3-3,5 timmar vid 1 7/8". Den väger ungefär 2 kg och är inbyggd i en trälåda med måtten 230 x 120 x 65 mm.

Vid årets Photokina i Köln lanseras en batteridriven transistoriserad 1/4"-bandspelare med namnet Perfectone EP 6A. Bandspelaren är tillverkad i Schweiz, väger 7,2 kilo och har måtten 33,5 x 22,5 x 12 cm.
Apparaten drivs av 12 stycken 1,5 volts ficklampsbatterier.
Bandhastighet: 19,05 cm/sek.
Max spolstorlek: 5".
Frekvensgång: 30-12.000 Hz.
Signal/brusförhållande: 55 dB.
Bandspelaren kan användas till synkron ljudupptagning vid filminspelning genom att en pilotton från filmkameran spelas in på två separata små spår, placerade i ljudbandets båda ytterkanter.

Vid Photokina lanserar W. Steenbeck & Co nya klippbordsmodeller med sex tallrikar. Tidigare modeller hade fyra tallrikar. De nya modellerna projiceras filmbilden bakifrån, på en stor mattskiva, och heter ST 700 för 35 mm, ST 800 för Cinemascope och ST 900 för 16 mm.

Den franska kameratillverkaren Beaulieu börjar sälja en 16 mm kamera med fjäderverk och revolver för tre objektiv. Kameran har beteckningen R16 och tar 30 meter film. Bildhastigheten kan ställas in mellan 8 - 64 b/sek. (Utan objektiv kostar R16 1.270:- år 1960. Modell R16 Electric med elmotor släpps 1965.)

Angénieux i Frankrike börjar leverera sitt första zoomobjektiv för 16 mm-kameror, 17-68 mm f/2.2.



Perfectone EP 6A

Nagra III

Stellavox Sm 4

Nagra III



1959

Svenska Dagbladet skriver lördagen den 28 februari 1959:
Sandrews ateljéer på Djurgården ska rivas i höst och bolaget ska flytta över sin inspelningsverksamhet till Filmstaden i Råsunda fr.o.m. 1 januari 1961. Avtalet mellan de båda bolagen har undertecknats i dagarna. Av Sandrews arbetare och tekniker kommer 40 att bli arbetslösa.

AB Svensk Filmindustri ansöker genom Birger Juberg om bygglov för ett filmlaboratorium och ett filmlager på Näckrosvägen i Solna. Film-Teknik 20x39 meter, källare och två våningar. Filmlagret 20x20 meter, samma höjd. Ansökan beviljas.

Sergel-Teatern i Stockholm invigs, med plats för 875 besökare. Biografens filmduk är på 84 kvm och i maskinrummet står tre Cinemascopeprojektorer från AGA-Baltic. För driften svarar Folketshusrörelsens bolag Sveriges Folkbiografer AB.

Ingmar Bergmans film Ansiktet, tilldelas Juryns specialpris vid filmfestivalen i Venedig.

Inför premiären på den amerikanska krigsoperetten South Pacific, på biografen Nya Ritz på Kungsholmsgatan 21 i Stockholm, installeras två 70 mm projektorer tillverkade av Philips och en sexkanalig ljudanläggning tillverkad av AGA. Den första Todd-AO-installationen i Sverige.

CinemaScope har installerats på 1.100 biografer i Sverige. 740 av AGA.

Det finns 101 biografer i Stockholm.

Bengt Forslund startar filmtidskriften Chaplin.

Svensk Filmindustris styrelse utgörs av direktörerna Anders Birger Juberg, Gunnar Hellstenius (VD i Hufvudstaden 1948–1953), Gunnar Anton Schmidt (VD i Hufvudstaden 1954-1976) och Josef Anér samt filosofie licentiaten Carl Anders Dymling, alla i Stockholm, jämte riksgäldsfullmäktige Erik Rudolf Hagberg i Malmö.

Ingemar Johansson knockar Floyd Patterson och blir världsmästare i tungviktsboxning.

Operan Aniara har urpremiär på Kungliga teatern i Stockholm.

TV-serien Bröderna Cartwright börjar sändas.
Antalet TV-licenser är uppe i 400.000.

Till spelåret 1959-1960, fördubblas antalet anställda i TV-teaterensemblen.
Henrik Dyfverman (chef), Ulla Sjöblom, Tor Isedal, Gunnel Lindblom, Isa Quensel, Erik ”Bullen” Berglund, Barbro Hjort af Ornäs, Ingvar Kjellson, Heinz Hopf, Lars-Erik Kjellgren, Curt Mazreliez, Hans Dahlin (regissör), Erik Strandmark, John Elfström och Mona Malm. TV-teatern gör nu 20-25 uppsättningar per säsong.

Sveriges Radio köper sin första videobandspelare, en Ampex VR-1000. Inspelning sker på 2" (5 cm) breda band som räcker en timme. Bandhastigheten är c:a 40 cm/sek, men eftersom en trumma med fyra magnethuvuden snurrar över bandet med en hastighet av 250 varv/sek blir den effektiva bandhastigheten omkring 4000 cm/sek. Maskinen väger 680 kilo och upplösningen är 320 linjer. (VR-1000 lanserades av Ampex 1956.)

Sveriges första graveranläggning för stereo installeras av SELA ute på Europa Film. Anläggningen består av Neumanns graververk AM 32b, med variabel spårmatning både i sidled och djupled, samt Teldec-Neumanns graverdosa ZS 90/45 med dubbelt dynamiskt motkopplat drivsystem.

För att bättre kunna konkurrera med transistorerna görs elektronrören mindre. RCA lanserar Nuvistorn, ett rör i metallkåpa, inte större än en fingerborg.

Radioprogrammet Sommar sänds för första gången.

Efter sex års konstruktionsarbete lanserar Stig Carlsson sin rundstrålande högtalare ”Lund Orto Acustical System 1001”, även kallad Kolboxen.

ATP röstas igenom i riksdagen med en rösts övervikt.

Hötorgscity i Stockholm invigs.

Spårvägslinje 15 läggs ned. Den gick mellan Norra Bantorget och Sundbyberg, och passerade Filmstaden (Råsunda Västra).

Kodak lanserar en ny negativ färgfilm, Eastmancolor 5250, med en känslighet på 50 ASA i elljus och 32 i dagsljus. Dessutom börjar man sälja en svartvit film med beteckningen Double-X 5222, 250 ASA i dagsljus.

Det amerikanska företaget Dynaco lanserar Stereo 70, ett effektsteg på 2x35 watt.

Spegelreflexkameran Nikon F introduceras.

Fidel Castro tar makten på Kuba.



Behind The Great Wall har premiär i New York i december 1959. Det är en dokumentärfilm om livet i Kina, och den visas i Totalscope, DeLuxe Color, med stereofoniskt ljud och luktfilmtekniken Aromarama. Dofterna kommer åskådarna till del via biografsalongens ventilationssystem. En skräckfilm, The Tingler, regisserad av William Castle, visas samma år på en del biografer i USA med en teknik som kallas Percepto. Det är små motorer, monterade under var tionde biografstol, som startas av maskinisten för att förstärka filmens skräckeffekter. I januari 1960 har Scent of Mystery sin amerikanska premiär. Filmen är gjord i 70 mm Super Cinerama och visas med en doftanläggning som heter Smell-O-Vision, och som i sitt inre har ett trettiotal små flaskor med doftessens. Allt eftersom filmens handling utvecklar sig, pumpas lukten av tobak, vitlök, färg, skokräm, bröd, kaffe, parfym etc, ut i rör med hål under varje biografstol. Det hela styrs av ljudlösa signaler från ett av filmkopians magnetspår, ett ”smell track”. Filmen är regisserad av Jack Cardiff. Producent är Michael Todd Jr. Bland skådespelarna märks Peter Lorre, Diana Dors och Elizabeth Taylor. ”In glorious Smell-O-Vision”.




Början

1910-talet

1920-talet

1930-talet

1940-talet

1950-talet

1960-talet

1970-talet

1980-talet

1990-talet


Till startsidan