|
Kinocentralens lokaler på Valhallavägen 117
i Stockholm
![]() Gymnastikbyggnaden till höger, med utanpåliggande trappor upp till övervåningen. Foto: Lennart af Petersens, 1946-47. ![]() Gymnastikbyggnaden till höger. Foto: Lennart af Petersens, 1946-47. ![]() Gymnastikbyggnadens baksida. Foto: Lennart af Petersens, 1946-47. Bilderna ovan kommer från Stockholms Stadsmuseum.
![]() Del av Stockholmskarta från 1940. ![]() A1-området 1979. Foto: Åke Åstrand. Gymnastikbyggnaden vid den röda pilen. Cirkelbyggnaden i bildens nederkant är Musikhögskolan. Från början var det tänkt att den skulle likna en g-klav. Men så blev det aldrig. Idag är Musikhögskolan riven, liksom alla de hus som televisionen förfogade över, utom gymnastikbyggnaden.
![]() Den här skylten sitter på gymnastikbyggnadens ena gavel (sept 2015). |

| Mer TV-historia berättad av Åke Åstrand: I valrörelsen 1956 skulle Tage Erlander och Bertil Ohlin drabba samman på sedvanligt sätt i Vasaparken. Producenten Ivar Ivre belutade att vi skulle filma delar av debatten. Filmfotografen Bengt Nordwall placerades på en praktikabel på lämpligt avstånd från talarstolen. Jag var B-foto och monterade den stora Arriblimpen, laddade kassetterna och kameran. Dessutom svarade jag på en fälttelefon som med en sladd var i kontakt med vår Volkswagenbuss som stod parkerad en bit bort. Där satt Ivar Ivre och ljudtekniker Gustav Halldin. De lyssnade på talen i en högtalare i bussen och spelade in ljudet på en 16 mm perfospelare, en Albrecht. Kameran startade genom att Ivre ringde på fälttelefonen och jag svarade och sa ”kameran går”. Sen ringde han igen och sa: ”nu kan ni stänga av kameran”. När filmen började ta slut efter tio minuter ringde jag till Ivre och sa att vi måste ladda om kameran. Det gick ganska fort (c:a 2 min). På den tiden var det mycket folk i Vasaparken som lyssnade på partiledarna. Samtidigt pågick Barnens dags-aktiviteter i en del av parken mot Dalagatan. Ivre förelog att jag skulle gå dit och ta några ”växelbilder” när de andra i inspelningsgänget hade lämnat platsen. Med en liten Bell & Howell-kamera filmade jag bland annat sockervaddsätande ungdomar och pilkastning. ![]() Barnens Dag i Vasaparken 1957. Foto: Åke Blomquist, SvD, Stockholmskällan. När jag var klar tog jag spårvagn 4 till Valhallavägen 117 och laddade ur Bellen, skrev bildrapport och tog mig till filmlabortoriet. Av brandsäkerhetsskäl, sedan nitratfilmstiden, låga alla labb högst upp i hyreshusen på den tiden, exempelvis Idealfilm, Filmlabor och Nordisk Filmkopia. Vi hade egna nycklar till labbens portar eftersom vi hade mycket nattjobb. Labben hade nattluckor där vi kunde lägga in filmen. Ofta låg uteliggare på de översta våningsplanen, och ibland hade de skruva ut glödlampa däruppe för att få lite bättre nattro. Uteliggarna kunde vakna när man trevade sig fram till labbluckan, men de var alltid snälla. Märtha Lind (Friman) var vår enda filmklippare och negativskarvare. Men när filmen från Vasaparken var framkallad vägrade hon befatta sig med materialet eftersom vi hade filmat drygt en timme utan klappor. Som tur var hade vi två klippbord på filmavdelningen, ett Steenbeck där Märta härskade – och Erik Bergsten. Alla vi andra, och de som ville klippa själva, hänvisades till ett Arnøbord i ett angränsande rum. Det bordet var flitigt i bruk, men jag fick två nätter på mig att synklägga hela materialet från Vasaparken. Det var tack och lov långa sjok, så det räckte med en natt. Sedan finklippte Ivar Ivre och Märta så att filmen skulle kunna sändas under valvakan. Filmen fick nämligen inte visas före valet eftersom vi inte fick störa valrörelsen. Varje parti fick ett visst antal minuter till en valfilm. Därutöver förekom ingen politik i TV förrän i den avslutande partiledardebatten fredagen närmast före valdagen. Jag fick sitta med under valvakans sändning. Per Martin Hamberg var producent. I producentrummet fanns även en scripta och en bildmixer. I ett angränsande kontrollrum satt ljudteknikern Thorsten Ericson och dirigerade bomskötarna nere i A-studion. 1956 var valvakorna längre än nuförtiden så de blev en hel del dödtid under sändningen. I en sådan paus fick jag för första gången se det redigerade materialet från Vasaparken i färdigt skick. Bilderna på pilkastningen användes till min stora glädje metaforiskt i samband med ”pilkastningen” mellan de två ”kombattanterna”. Och till min häpnad fick jag också kredit tillsammans med Bengt: Foto Bengt Nordwall Åke Åstrand Det var första gången för min del. Men det var nog inte så många som tittade klockan 03:30 på morgonen. Då fanns c:a 50 000 TV-mottagare runt Stockholm. TV-licensen (som fram till slutet av sextiotalet kallades televisonsradiolicens) infördes ca två veckor efter valet 1956. År 1960 fick jag ”tjänste-tv”. Här kan du läsa mer om filmavdelningen på Radiotjänst/Sveriges Radio. |