Inspelningen av SOPOR, 1980-81
av Roland
Sterner, FSF
Den
23 mars 1980 hölls en omröstning i Sverige om den fortsatta
användningen av kärnkraft i landet. Tage Danielsson hade tidigare visat
att han var en stark motståndare till kärnkraft, inte minst genom
monologen ”Om sannolikhet”
(angående Harrisburg-olyckan) i revyn ”Under dubbelgöken” år 1979.
Några veckor efter omröstningen, den 15 april, mötte Tomas Dyfverman
och jag Tage Danielsson och gjorde en intervju med honom till ett
inslag i 10:e TM-seminariet, en film som skulle handla om variabel
bildfrekvens. Vi frågade honom hur han skulle ställa sig till att fritt
kunna variera bildfrekvensen för främst komiska effekter, något han
provat i några scener i ”Picassos äventyr” 1977. Det var som
vanligt mycket trevligt att träffa Tage och vi fick många fina
synpunkter på frågan om bildfrekvenser.
Efter drygt en
vecka ringde Tage till mig och sade att han planerade att göra en film
med anledning av kärnkraftsomröstningen. Den skulle ha formen av ett
enkelt reportage, och trots att den skulle gå på bio skulle den
upplevas som en TV-sändning. Vi talade en stund om hur det skulle kunna
lösas, och sedan hörde jag inget mer om filmen på en månad. Den 22 maj
ringde Tage och frågade om jag kunde fotografera denna film, som skulle
börja spelas in tidigt på hösten och ha premiär på årsdagen av
kärnkraftsomröstningen, omkring den 23 mars 1981. Jag tackade förstås
ja, och började fundera på vilka medarbetare jag skulle försöka få.
Men så ringde
Tage någon gång under sommaren och meddelade att filmplanerna var
nedlagda, utan att ange något skäl. Jag accepterade detta utan att
fråga ytterligare, eftersom jag var upptagen med att filma sommarscener
till Lars Molins ”Höjdhopparn”.
I början på
hösten, kanske i september, hör så Tage av sig än en gång och meddelar
att filmen ska göras, trots allt! Det enda som inte är förändrat är
premiärdatum, det är fortfarande 23 mars 1981 som gäller. SF ska
producera, Olle Hellbom och Tage är producenter, Waldemar Bergendahl är
produktionsledare, inspelningsledare är Elisabeth Lee och Jan Hellbom.
Förutom
långfilmen ska det göras en liten kortfilm på några minuter, en sorts
parodi på reklamfilm som propagerar för hög strömförbrukning! Vi börjar
inspelningen av den filmen den 27 oktober 1980, i SF:s Gröndalsstudio
med Thord Carlsson som programledare. Samtidigt pågår förberedelserna
för långfilmen. Sminkprov på några av skådespelarna tas den 6 – 8
november.
För att uppfylla
kravet att filmen ska upplevas som ett TV-reportage, är den
ursprungliga planen att filma på 16 mm, scanna filmen, visa den i en
professionell videomonitor och filma av denna på 35 mm film. Vi började
därför filma några scener som föreställde olika demonstrationståg på 16
mm och därefter prova metoden att filma av en monitor. Det visade sig
bli alltför dåligt, men scenerna kunde inte tas om utan finns med i den
färdiga filmen. Nästa försök var att filma på 35 mm men kopiera in
TV-linjer över bilden, vilket utfördes av Per-Olof Ohlsson på SF. Även
detta blev alltför störande, så filmen gjordes därefter till största
delen helt normalt på 35 mm film.
Trots den stora
tidspressen blir filmen synnerligen innehållsrik och har en otrolig
rollista. Filmen utspelar sig till stor del på kungliga Slottet, där
kungaparet spelas av Brasse Brännström och Grynet Molvig.
Kronprinsessan Victoria, vid det laget tre år, spelas av Lena Nyman.
Även Carl Philip medverkar, men han spelas av ett barn i rätt ålder,
Tobias Goldman. Hjördis Pettersson, i en av sina sista roller, gör
slottsfrun Eleonora.
 |
| Foto: Lennart Peters |
Tage Danielsson och Roland Sterner
vid inspelningarna i Spegelsalen på Grand Hotel.
Eftersom filmen
handlar om ett uppror bland barn, så är barn- och ungdomsskådespelarna
mycket viktiga. De mest framträdande i den gruppen är Mia-Lena
Gusterman, Stefan Devlin, Sven-Erik Olsson och Kristian Almgren.
I övrigt
medverkar stora delar av Sveriges skådespelarelit. Gösta Ekman är chef
för SÄPO, John Smith, som uppträder i många olika skepnader. Hans
Alfredson är bland annat rikspolischef, överbefälhavare, politisk
kommentator i TV och näringslivschef. De dåvarande partiledarna spelas
av Sven Lindberg (Palme), Margaretha Krook (Gösta Bohman), Pierre
Lindstedt (Lars Werner), Allan Edwall (Fälldin) och Lars Amble (Ola
Ullsten).
I filmen ser vi
också bl a Magnus Härenstam, Sigge Fürst (i sin sista roll), Hatte
Furuhagen, Gus Dahlström, Erik Zetterström, Gunnar Svensson samt ett
stort antal TV-personligheter och nyhetsankare: Lars Orup, Bo
Holmström, Olle Söderlund, Åke Ortmark, Mats Hådell, June Carlsson,
Sigvard Hammar, Christina Jutterström och många andra.
 |
| Foto: Lennart Peters |
Tage och Roland i förgrunden, till vänster A-ljud Christer Furubrand,
snett bakom kameran B-ljud Per Carleson.
Att filma på
Kungliga Slottet var helt uteslutet. Den stora slottssalen som barnen
ockuperar är spegelsalen på Grand Hotel. Kungaparets sängkammare samt
slottsköket finns på Hallwylska palatset på Hamngatan. Carl Philips
barnkammare är tagen i Röda Rummet på Berns salonger. Det enda som är
gjort inom slottets område är en underjordisk gång, där Victoria leder
barnaskaran in i slottet, i skenet av facklor. Scenografen Stig Boqvist
byggde en kopia av slottets balkong mot Norrbro i SF:s studio i
Gröndal. Även filmens TV-studio är byggd i Gröndal.
Teamet kring
kameran bestod av personer jag tidigare jobbat med, bl a i ”Barnens ö”.
B-fotograf var Lennart Peters, elektriker Johnny Pettersson och passare
Thomas Roger. Ljudtekniker var Christer Furubrand och Per Carleson. I
vissa miljöer förriggades ljus av Ulf Björck, bl a i Grands spegelsal,
där 24 st Redheads riggades uppe under taket, och de kunde tändas
individuellt från golvet. Kring kameran hade vi några
Colortran-mjukljus med 2 st 1000 W halogenrör för lättning och bakljus.
Filmen är gjord
med SF:s tekniska utrustning, där huvudkameran var samma Arri 35 BL som
jag hade jobbat med som B-foto i ”Picassos äventyr”. Objektivserien var
de vanliga Zeiss med ljusstyrka 1:2,2, så om vi behövde högre
ljusstyrka så användes Cinema Products XR35 med Canon-objektiv. Vi
använde Fujicolor, som på den tiden var 100 ASA. Labbet var
Film-Teknik, och ljussättare Sten Lindberg.
Under
inspelningen fick vi några få 120-rullar av Fujis nya 250 ASA-film, och
vi var försiktiga med att använda dem om kornigheten skulle bli för
störande. Vi använde den filmen bara då det absolut behövdes, men i den
färdiga filmen syns ingen skillnad på 100 och 250 ASA, mycket därför
att de användes i olika miljöer.
 |
| Foto: Lennart Peters |
Inspelning i Hallwylska palatsets portvalv.
Tage vid kameran, Roland intill, Olle Söderlund med intervjumikrofon
och till höger Gösta Ekman som Säpo-chef, maskerad till Karl XII.
En enda dag, då
vi filmade i Hallwylska palatset, fick vi låna en Moviecam, som
tillfälligt var i Sverige för att demonstreras. Jag hade jobbat med den
tidigare under året, då jag var i Wien och testade kamerans möjlighet
att ändra bildfrekvens under tagning. Då hade jag märkt att den var
synnerligen tystgående, så vi tog tacksamt emot chansen att jobba med
kameran i en svår miljö, ett kök med hårda väggar. Tyvärr hade kameran
enbart Cinemascope-bildfönster, men det störde oss inte. Kameran gick
så tyst att ljudteknikern trodde det var glappkontakt i batteriet så
att kameran inte hade startat!
I filmen
förekommer en presskonferens, då företrädare för barngruppen SOPOR
(Sveriges Onödigförklarades ProtestORganisation) vill göra ett
uttalande om ockupationen av slottet. Den filmades i Gamla
Riksdagshusets plenisal (hela huset var under renovering under denna
tid) och den gjordes ”på riktigt”, dvs ungdomarna hade lärt sig hela
scenen utantill och repeterat den under ledning av Catti Edfeldt. Den
filmades sedan i realtid med tre Super 16-kameror, som ett
TV-reportage. De andra kamerorna sköttes av Lennart Peters och Hans
Welin.
En av de sista
scenerna som togs föreställde ett direktsänt TV-tal som skulle hållas
av treåriga kronprinsessan Victoria. Tanken var att ta hela scenen utan
klipp, med kameran åkande på en räls i Spegelsalen på Grand. En stor
mängd stearinljus skulle vara ljuskälla. För ljusstyrkans skull använde
vi XR35-kameran med Canon-objektiv, men jag tror vi använde 100
ASA-film.
Canon-objektiven
var sannolikt ombyggda stillbildsobjektiv med ljusstyrka kring 1:1,4,
men med en oerhört brant snäckgång för skärpeinställningen. Det betydde
att hela omfånget på skärpeinställningen var ett kvarts varv på det
objektiv vi använde (möjligen 24 eller 32 mm). Scenen omfattade många
skärpelägen, och Lennart Peters hade otroligt tätt med märken på
tejpbiten.
Dagen för
inspelningen hade börjat mycket dåligt. Det hade under natten varit
inbrott i SF:s lokaler vid Kungsholmstorg och det enda som stulits –
såvitt man kunde se – var Lena Nymans peruk som skulle användas i denna
scen! Att fixa en ny peruk hade tagit nästan hela dagen, så tiden att
spela in scenen var ytterst knapp.
Efter några
avbrutna tagningar hade vi en som verkade bli bra rakt igenom. Då
råkade Lennart Peters missa ett skärpemärke just när Lena kom ganska
nära kameran, jag viskade något om oskärpa, och han korrigerade snabbt.
Jag ville ta om, men nästa tagning blev inte bra, därför att Lena hade
tröttnat, och därefter var vi tvungna att sluta för dagen. Det är
tagningen med oskärpan som sitter i filmen.
De sista scenerna
togs den 6 februari efter ungefär 30 inspelningsdagar. Tre klippare,
Jan Persson, Ingemar Ejve och Susanne Linnman, hade klippt parallellt
sedan nyår. Ljudläggningen gjordes även den i rasande tempo. Filmen var
negativklippt i början av mars, så att jag kunde ljussätta kopian med
Sten Lindberg den 4/3. Premiären ägde rum den 21 mars, på 25 biografer
runt om i landet.
I Stockholm hade
filmen premiär på bl a Röda Kvarn. Jag var med på sjuföreställningen
och satt mitt inne i en bänkrad. Filmen började bra, men efterhand blev
bilden lätt oskarp. Jag tänkte att det skulle korrigeras vid aktskiftet
efter ungefär 20 minuter. Det kom inget aktskifte då, eftersom man lagt
upp filmen på 1800 m-hjul! Det blev ett enda aktskifte, och då var
bilden skarp i början, när projektorn var kall, men då den värmdes upp
blev bilden lätt oskarp igen! Ingen i maskinrummet märkte något, och
jag satt så illa till att jag inte kunde flytta mig och ringa upp.
Efter denna skräckupplevelse bevistade jag en föreställning om dagen på
Röda Kvarn i minst en vecka, stående längst bak i salongen, och jag
ringde maskinrummet direkt när jag såg oskärpan komma krypande!
I filmen spelas
Olof Palme av Sven Lindberg, i tjuvpojks-mössa av ”Bill”-typ, och det
gjorde att filmen inte gärna kunde visas efter Palmemordet 1986.
Med början 1993 visades filmen flera gånger i TV, och nu finns den i
Svenska Ords DVD-boxar samt går regelbundet på SF-kanalen.
|
Till startsidan
|
|